מכה לתעשיית החלל הישראלית: לויין עמוס 6, היה אמור להיות משוגר לחלל בעוד יומיים, התפוצץ היום (חמישי) יחד עם הטיל שהיה אמור לשאת אותו בכן השילוח במרכז החלל ע"ש קנדי בקייפ קנאוורל, פלורידה. 



על דיווחים, הפיצוץ של טיל הפלקון 9 של חברת ספייס X אירע במהלך ניסוי שיגור. באירוע לא היו נפגעים ומהזירה מיתמר עשן כבד. עוצמת הפיצוץ גרמה לבניינים במרחק רב לרעוד. מפעילת הלוויין, "חלל תקשורת", התייחסה לראשונה לפיצוץ ומסרה: "למיטב ידיעת החברה, במהלך תדלוק קרקעי של טיל שיגור הלוויין עמוס 6, אירע פיצוץ של טיל השיגור שגרם לאובדן מלא (total loss) של הלוויין. לאובדן הלוויין השפעה מהותית על החברה, החברה תוסיף ותדווח על המשמעויות העולות מן האובדן".


טיל פלקון 9. צילום: AFP
טיל פלקון 9. צילום: AFP


מחברת ספייס X נמסר כי "אנומליה על כן השיגור במהלך ניסוי, שהסתיים באובדן הטיל והמטען (הלוויין). דובר נאס"א אמר כי אין לא מידע על האירוע וכי סוכנות החלל האמריקאית לא מעורבת בשיגור. 


ייחודו של טיל הפלקון 9 הוא שהוא מיועד לשימוש רב פעמי, כלומר הוא מסוגל לשוב ולנחות על כדור הארץ וחזור ולהשתמש בו לשיגורים נוספים.

אלוף במיל', פרופ' יצחק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית, אמר בתכנית "5 עם בן כספית ואריה אלדד" ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", כי "עמוס 6 זה לוויין כבד, הכי מורכב שהיה לנו אי פעם, הוא גם נקנה ע"י פייסבוק וצוקברג רוצה להוביל תשתיות לאפריקה, אז הוא בחר דווקא את זה, שיספק לו את השירותים לשם. יכול להיות שמדובר בקצר חשמלי, הפיצוץ קרה לפני זמן קצר, אז זה מוקדם מדי לדעת".


על משפחת לווייני עמוס אמר כי "מדובר על לווייני תקשורת. כל השישה יוצרו ע"י התעשייה האווירית, והוזמנו על ידי 'חלל תקשורת', פרט לעמוס 5 שנעלם בחלל. עכשיו קרה האסון הזה". לדבריו, מדובר על בעיה ללווייני התקשורת בישראל. בניגוד למדינות אחרות, אנחנו משגרים רק פעם בכמה שנים. האחרון בתור עומד לגמור את חייו, אנחנו מכינים אחד ומשגרים אותו כשתוקפו הוא 15 שנה".

"עכשיו קרה האסון הזה". פרופ' בן ישראל. צילום: קובי גדעון, לע"מ
"עכשיו קרה האסון הזה". פרופ' בן ישראל. צילום: קובי גדעון, לע"מ


לדבריו, בהכנות לשיגור, בניסוי של המנועים, הטיל כולו התפוצץ, לצערנו יחד עם הלוויין, מה שאומר שבמקרה הטוב, אם חלל תקשורת תתאושש מהמכה התקשורתית, ותוכל לממן לוויין חדש, נצטרך לחכות איזה שנתיים וחצי, במקרה הרע. זה יכול להכות את 'חלל תקשורת', שעמדה בפני מכירה לחברה סינית והדבר לוט בערפל, יחד איתו כל עתיד התקשורת בארץ".

עוד אמר בן ישראל, כי "חלק משירותי התקשורת אנחנו קונים מאחרים, כל עוד הם לא נוגעים לדברים הסודיים בישראל. מדובר על תקשורת עם חוץ לארץ, יש דברים שהם אינטרסים של מדינת ישראל, שלא בקלות נקנים בחוץ, ולכן מדינת ישראל בונה פעם בכמה שנים לוויין תקשורת, ויש לה צורך חיוני".

לדברי האלוף במיל', "יש לנו עדיין כמה לוויני תקשורת, ששמים אותם סביב חגורה בחלל, בגובה של 40 אלף רגל. לישראל יש שלוש חלקות שהיא שמה שם לוויינים, הם עפים בקצב קבוע, ולכן הם נראים שהם עומדים לך מעל הראש. כל פעם שאנחנו יודעים שאחד הלווויינים הולך לגמור את חייו, מראש מכינים את הלוויין הבא. יכול להיות שנמצא משאבים לבנות משהו במקום, אבל יכול להיות שיהיו צרכים חלקיים של המדינה".

"אחד הדברים היפים בלווייני תקשורת היא שכולנו משתמשים בהם באופן שקוף, בלי שאנחנו שמים לב, אנחנו מקבלים בערוצי הכבלים שמגיעים שידור שמגיע מ-CNN ג'ורג'יה, משם זה עולה ללוויין, ואז אלינו. גם חיזוי מזג אויר. אנחנו כצרכנים משתמשים בזה יום יום, עושים עסקאות בבנק, כולל בורסה, צריך לדעת שמישהו קנה לפניך או אחריך. אנחנו צורכים לוויינים, זאת תעשיה שמגלגלת בעולם 300 מיליארד דולר בשנה. לוויין יכול לעלות בין 300 מיליון למיליארד, במקרה הזה מדובר בקצה התחתון".