פיגוע בפיליפינים: לפחות 14 בני אדם נהרגו ו-60 נוספים נפצעו בפיצוץ שאירע אתמול בשוק הלילה של דבאו סיטי, שבדרום הפיליפינים. הנשיא הפיליפיני רודריגו דוטרטה שמתגורר בעיר, אמר כי מדובר בפעולת טרור והכריז על מצב חירום במדינה. "אנחנו לא תחת משטר צבאי, אבל אני מזמין את הכוחות המזוינים של הפיליפינים, הצבא והמשטרה, לנהל את המדינה בהתאם למפרט שלי", אמר היום (שבת) הנשיא.



הנשיא הורה על הצבת מחסומי המשטרה, במטרה לעכב חשודים במעשה. על פי הדיווחים, שעות לאחר הפיצוץ, ארגון הטרור הסוני אבו סיאף, שנחשב לאחד המסוכנים במדינה ומנהיגו נשבע אמונים למדינה האסלאמית (דאעש), לקח אחריות על הפיגוע.




כוחות המשטרה בזירה, הלילה. צילום: רויטרס



הנשיא שהה בסמוך לאזור


הפיצוץ התרחש בשוק הרחוב שמחוץ למלון היוקרה מרקו פולו, בו שוהה לעיתים קרובות הנשיא. ואכן, הנשיא היה באותה השעה במלון, אך לא נפגע. בנו של הנשיא, שמכהן גם כסגן ראש העיר, סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אביו לא היה ממש קרוב לזירה וכי לאחר מכן הוא פונה לתחנת המשטרה הקרובה.



הפצועים הרבים שנפגעו נשלחו לבתי החולים השונים בעיר, וייתכן שמספרם עוד יעלה.




ייתכן כי מספר ההרוגים עוד יעלה. זירת הפיצוץ. צילום: רויטרס
 


המלחמה בסמים: 2,000 נהרגו בפחות מחצי שנה


הנשיא נחשב לאהוד במחוז, וכיהן כראש העיר של דבאו סיטי למעלה מ-22 שנים לפני שניצח בבחירות לנשיאות בחודש מאי האחרון, לאחר שהבטיח להילחם בתופעת הסמים החריגה במדינה. 

מאז כניסתו לתפקיד, למעלה מ-2,000 בני אדם נהרגו בעימותים מול המשטרה, בפעילות אכיפה של הסחר בסמים. כאמור, נוכחותו של הנשיא בזירת הפיצוץ לא הייתה יוצאת דופן, וכמה שעות קודם לכן הוא אף כינס מסיבת עיתונאים במקום. 
העיר שממוקמת בחופו של האי מינדנאו, סובלת זה מספר שנים ממטרדים של התקוממויות מוסלמיות. אותו אי הוא גם ביתם של אנשי אבו סיאף, קבוצת המורדים כשאמור נטלה אחריות על הפיצוץ.