"הקואליציה נגד דאעש צפויה לצאת בקרוב לקרב על העיר מוסול שבעיראק, במטרה לשחררה מידי ארגון המדינה האסלאמית עד לסוף השנה". כך אמר היום (חמישי) קולונל ג'ון דוריאן, גנרל בכיר בצבא ארצות הברית, אך סירב לנקוב בזמן ולומר את התאריך בה אמורה להתחיל המתקפה. עיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום כי הגנרל סטפן טאונסנד, שפיקד בחודש שעבר על מבצע נגד המדינה האסלאמית, מעריך שהמתקפה על מוסול צפויה להיפתח בחודש אוקטובר, וכי ההכנות אליה בעיצומן: "בסופו של דבר, אם השאיפה היא לנסות לבצע את זה עד סוף השנה, אנו נצטרך להתחיל בקרוב", הוסיף דוריאן.



עד כה, פעלה ארצות הברית נגד המדינה האסלאמית בכמה מישורים על מנת להתיש את התמיכה הכספית בארגון, להתנקש בהנהגתו ולסכל פעילות שלו מחוץ למזרח התיכון, אך הקרב הגדול הצפוי הוא על העיר מוסול שנמצאת בצפון עיראק, שם מנהיג דאעש אבו באקר אל בגדאדי הכריז על "הח'ליפות האיסלאמית" לפני כשנתיים.



במהלך הקרבות, איבדו הג'הדיסטים של המדינה האסלאמית יותר ממחצית מהשטח שהם תפסו בעיראק, וכמעט באותה המידה בשכנה סוריה, אבל עדיין מצליחים לשלוט בבירות שלהם מוסול וראקה, שם הקימו סמלי שלטון אסלאמיים בלב המזרח התיכון. חיילים אמריקאים מקימים בסיס לוגיסטי דרומית למוסול במטרה להכין סיוע צבאי והומניטרי לקראת הפלישה לעיר.



צבא עיראק מצפה לקרבות עזים שיגובו בקואליציה הבינלאומית. לפי הערכות כוחות הקואליציה צפויים להיתקל במכשולים לא מעטים בעמק הסמוך לעיר אולם נראה כי ההתנגדות בעיר עצמה תהייה קטנה יחסית כשכוחות דאעש מוערכים בסדר גודל של 3000-9000 לוחמים. מפקד המבצע לשחרור מוסול, הגנרל העיראקי נאג'ם אל-ג'בורי אמר לרשת רויטרס כי הקרב על העיר מוסול יעבור בקלות ויסתיים בניצחון עד סוף השנה.



לחץ גדול בארגון

דאעש נמצא במצוקה, אך עדיין לא מדובר במצב בו הארגון עומד להתמוטט. כניסתה של טורקיה למערכה, ושילוב הכוחות המסתמן בין ארצות הברית ורוסיה אמורים לגרום לשבר בארגון, שבינתייים מוציא את הלחץ בעיקר על האזרחים עליהם הוא שולט. במהלך השבוע האחרון רצחו פעילי הארגון תשעה ילדים באמצעות מסור חשמלי, בכיכר עיר הומה אדם במוסול. הילדים הוצאו להורג מכיוון שלכאורה היו שייכים לקבוצה שמתנגדת למדינה האסלאמית. גילם ומינם לא ידוע, אך "גזר דין המוות ניתן על ידי בית דין שרעי, ודרש כי הילדים יקשרו למוט מתכת במרכז כיכר תל-אפר וכי הם יחצו לשניים על ידי מסור שרשרת". 
דאעש ידוע לכל אורך קיומו במעשי הרצח האכזריים שביצע, אך לפי פרשנויות שונות הארגון הסלים לאחרונה את האקטים הברוטליים שלו כלפי אזרחי הערים בהם הוא שולט, עקב הלחץ הגדול תחתיו הוא נמצא. מוסול, העיר בה התרחשה ההוצאה להורג של הילדים, היא המעוז הגדול האחרון של המדינה האסלאמית בעיראק, ונמצאת תחת הכוונת של צבא עיראק, שנמצא במערכה לקראת כיבושה. אזרחים בעיר שלא משתפים פעולה עם דאעש מוצאים במהרה להורג. 
ב"מירור" דווחו כי פעילים של דאעש שנסים מהערים שנמצאות בדרכו של הצבא העיראקי למוסול, מציפים את רחובות העיירות בנפט ומציתים אותן. זאת במטרה לגרום לענני עשן שחור סמיכים שמקשים על הריאות ועל התקדמות הכוחות העיראקיים. "הציפורים והחיות נהיו שחורים, האנשים נהיו שחורים. גשם של נפט יורד עלינו בלילה", סיפר תושב המקום. שריפת הנפט, שהיווה מקור כסף משמעותי ביותר של דאעש, יכולה לאותת גם היא על המצוקה ואיבוד העשתונות בארגון.