מזכיר התקשורת של נשיא ארצות הברית, חשוף מעצם תפקידו להרבה מאוד סודות מדינה ורגעים מאחורי הקלעים, שהופכים להיסטוריה מעניינת ומרתקת. היום (שישי) נחשפה עדות אחת, אשר מציגה את הרגעים הקשים שלאחר פיגועי ה-11.9, לפני כ-15 שנה בארצות הברית.



ארי פליישר, שכיהן באותו הזמן בתפקיד לצידו של ג'ורג' וו. בוש, החליט באותם רגעים קשים לתעד את כל מה שנאמר על ידי הנשיא, ואף תיאר זאת בצורה מדויקת ומפורטת. בספר חדש הוא חושף את הפרטים, ושופך עוד קצת אור על התנהגותו של המנהיג החזק בעולם בזמן המשבר הגדול של העשור האחרון במדינתו.



מספר דקות לאחר הפיגועים, הועלה ג'ורג' וו. בוש למטוס האייר פורס 1. פליישר, שתיעד במשך שנים את מה שקרה סביבו, אמר: "הבנתי שהפעם זה גדול יותר מכל מה שכתבתי עד עכשיו בהערות. חשבתי על העתיד ועל התיעוד שכדאי שיהיה, אז הייתי לצידו של הנשיא במשך כל היום, נשארתי צמוד אליו כדי לנסות לכתוב, להאזין, וגם לצטט אותו". הפתקים אותם כתב הפכו לעדות כתובה כמעט יחידה שיצאה מהמטוס ומראה גם את ההלם בו היה שרוי הנשיא האמריקאי.



"מישהו הולך לשלם על זה"


אחד הרגעים הראשונים המתועדים הייתה שיחת הטלפון בין ג'ורג' בוש לסגנו באותה התקופה, דיק צ'ייני. השיחה ביניהם כללה התבטאויות של הנשיא האמריקאי שאמר: "אנחנו במלחמה וצריך להגיב לכך. אנחנו נמצא את מי שאחראי לכל העניין הזה וכשזה יקרה, הם לא יאהבו אותי כנשיא, מישהו הולך לשלם על זה. אנחנו נגלה את מי שעשה זאת, והמכה שהם יקבלו תכאב, גם אם זה ייקח זמן". צ'ייני התבקש על ידי בוש לתת את חוות דעתו על המצב והאחרון טען כי הוא אינו יודע ושצריך לתת לדברים להתבהר מעט.



בוש ביקש מאנשי האבטחה והצוות שלו לחזור לוושינגטון כמה שיותר מהר, אך התבקש שלא לעשות זאת מחשש לחייו. הנשיא עצמו לא ממש התרגש מהמלצות הצוות שלו ואמר: "אני חייב לחזור לוושינגטון כמה שיותר מהר. מי שעשה את זה לא יצליח להחזיק אותי מחוץ לוושינגטון". הדרמה נמשכה גם כשאנשי הביטחון חששו כי ישנו מישהו על המטוס שעשוי לפגוע בנשיא או במטוס, והחליטו כי ליד דלת הטייס יהיה אחד מאנשי האבטחה. לבסוף, אחרי שעבר דרך לואיזיאנה ונברסקה, הצליחו אנשי הביטחון להחזירו לבית הלבן, ומשם הוא החל לנהל את האירוע. מאוחר יותר התברר כי מדובר היה בטעות קשה של אחד מאנשי האבטחה, שאמר את שם הקוד של המטוס כיעד אפשרי לפגיעה, למרות שזאת לא הייתה הכוונה.



כזכור, בפיגועי 11 בספטמבר בשנת 2001 חטפו אנשי אל קאעידה ארבעה מטוסי נוסעים. שניים מתוכם, טיסה 175 של יונייטד אירליינס וטיסה 11 של אמריקן איירליינס, הטיסו לעבר מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי בניו יורק. הבניינים קרסו בתוך שעתיים. החוטפים ריסקו מטוס נוסף, טיסה 77 של אמריקן איירליינס, לתוך בניין הפנטגון בווירג'יניה. את המטוס הרביעי, טיסה 93 של יונייטד איירליינס, התכוונו הטרוריסטים להטיס לבניין הקפיטול בוושינגטון, אך המטוס התרסק לבסוף בשדה פתוח בפנסילבניה, אחרי מאבק בין הנוסעים לחוטפים. 2,996 אנשים נספו בהתקפות. ב-2004 לקח מנהיג ארגון אל קאעידה, אוסמה בן לאדן, אחריות על הארועים אחרי שלוש שנים של הכחשה. בשנת 2011 אחרי שנים של מצוד, הוא נהרג.