רוסיה ממשיכה לבצר את אחיזתה בסוריה והציבה במדינה השסועה את המערכת המתקדמת נגד טילים SA-23 גלדיאטור, המהווה גרסה משודרגת של מערכת ההגנה S-300, כך דיווחה הערב (שלישי) רשת פוקס. מערכת חדישה יחסית זו עלולה להוות איום על טילי שיוט אמריקאים שתוקפים במדינה וגורמים מערביים ציינו כי זוהי הפעם הראשונה שהמערכת מוצבת מחוץ לגבולות רוסיה. גורם בכיר בארצות הברית הגיב בציניות ואמר: "לאל קאעידה אין חיל אוויר, נכון?".



ככל שחולפים הימים הולכת מחריפה המתיחות בין ארצות הברית לרוסיה: הממשל האמריקאי הודיע אתמול כי הוא משהה את כל ערוצי התקשורת עם מוסקבה בנוגע לסוריה, בתגובה להחלטת הקרמלין להשהות את ההסכם בין שתי המדינות על פירוק של עודפי פלוטוניום. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוציא אתמול בבוקר צו הקובע כי ארצו תשהה את ביצוע ההסכם שנחתם עם האמריקאים לפני 16 שנה, ואשר במסגרתו כל אחת מהמדינות תיפטר מ-34 טון פלוטוניום, כחלק מצמצום ראשי הקרב הגרעיניים שהיו ברשותן בעידן המלחמה הקרה.



פוטין. צילום: רויטרס



בצו הדרמטי הדגיש פוטין כי החליט על הקפאת ההסכם בשל מה שהגדיר: "שינוי קיצוני בסביבה, איום על היציבות האסטרטגית עקב הפעולות העוינות של ארצות הברית נגד רוסיה, חוסר היכולת שלה למלא אחרי התחייבותה להיפטר מפלוטוניום עודף בהתאם לאמנות בינלאומיות, כמו גם הצורך לנקוט בפעולה מהירה כדי להגן על הביטחון הרוסי". בהתאם לצו שהוגש לאישור הפרלמנט במוסקבה, רוסיה תסכים לחדש את שיתוף הפעולה אם ארצות הברית תצמצם את נוכחותה הצבאית במדינות הבלטיות, יוסרו כל הסנקציות והעיצומים על אישים, חברות ואזורים ברוסיה, ויבוטל חוק מגניצקי משנת 2012 שבו הטיל הקונגרס סנקציות על בכירים רוסים שהיו מעורבים במותו של עורך דין בכלא.



המסר של לברוב לוושינגטון



שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הבהיר כי אף שארצו ראתה בהסכם הפלוטוניום צעד חשוב לפירוק מנשק גרעיני, ההחלטה על ההשהיה נועדה לשלוח מסר לוושינגטון. "לנסות ולדבר עם רוסיה תוך שימוש בכוח, שפת הסנקציות והאולטימטומים, ועדיין לשמור על שיתוף פעולה סלקטיבי עם המדינה שלנו רק בתחומים שבהם ארצות הברית מרוויחה, זה לא יעבוד", הבהיר.



התגובה האמריקאית הגיעה בשעות הערב, כשממשל אובמה הודיע על השהיית השתתפותה של ארצות הברית בכל ערוצי התקשורת עם רוסיה, שהוקמו כחלק מהניסיון להשיג הפסקת אש במלחמת האזרחים בסוריה. בנוסף, בוטל שיתוף הפעולה המיועד במרכז המבצעים ללחימה בדאעש ובאל קאעידה בסוריה. "הסבלנות של כולם לגבי רוסיה אזלה", אמר דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט.



במוסקבה לא הבליגו על ההחלטה והטילו על וושינגטון את האחריות לפיגועי הטרור שיגיעו מסוריה. "ארצות הברית מוכנה לנהל משא ומתן עם השטן כדי לסלק את בשאר אסד מהשלטון", נמסר ממשרד החוץ. למרות ההתפתחויות האחרונות, אתמול הבהיר מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי כי ארצו לא מוותרת על הניסיונות להשיג שלום בסוריה, אולם הטיל על מוסקבה את האחריות להסלמה הנוכחית. "בצער ובתחושת זעם אנחנו מכירים בכך שרוסיה עצמה עין לנוכח השימוש המגונה של אסד בגז כלור ובחביות נפץ נגד עמו", אמר בנאום שנשא בבריסל. "המשטר הסורי ורוסיה דחו את הדיפלומטיה ובחרו במקום זאת לקדם את שאיפתם לניצחון צבאי על גופות מפורקות, בתי חולים מופצצים וילדים בטראומה בארץ שסובלת זמן רב".



התקפה באזור מגורים במלחמה בסוריה. צילום ארכיון:רויטרס




מכתש בפתח בית החולים

בתוך כך, בסוריה נמשכות ההפצצות המסיביות ופעילי אופוזיציה וגורמים רפואיים דיווחו כי בית החולים המרכזי למצבי חירום במעוז המורדים במזרח העיר חלב הופצץ בפעם השלישית בשבוע האחרון. לפי הדיווחים, פצצה חודרת בונקרים יצרה מכתש בעומק עשרה מטרים מול הכניסה הראשית ובשל כך יצא המבנה מכלל פעילות.