הנרי היימליך, רופא יהודי אמריקאי, שהיה חוקר בולט בתחום ההחייאה שהיא תת-תחום בטראומטולוגיה - תורת החבלות במדעי הרפואה, הלך לעולמו אתמול (שבת) בגיל 96. לאורך השנים, הוא הסתמך אך ורק על מחקר קליני ניסויי בבני אדם, וגילה ופיתח טכניקות ודרכי ניתוח. בין היתר, פיתח את "תמרון היימליך" - להצלת קורבנות חנק, טכניקות החייאה לאחר טביעה וניתוח היימליך להחלפת הוושט. בנוסף, בעקבות הניסיון שצבר כרופא בצי האמריקאי בתקופת מלחמת העולם השנייה פיתח את שסתום היימליך, המתחבר לטרוקר לשם ניקוז בית החזה.



תמרון היימליך. צילום: מד"א

לפני כחצי שנה פורסם כי הרופא הציל את חייה של דיירת בבית האבות שבו הוא מתגורר. זו הייתה הפעם הראשונה שהוא ביצע את התהליך על אדם הזקוק לעזרה מיידית. הדיירת סיפרה כי היא הזמינה המבורגר בארוחת הערב, החלה לאכול, ואז הרגישה שהיא נחנקת. אחד מהעובדים שנכח במקום סיפר כי העובדה שד"ר היימליך, בגילו המבוגר, הצליח לעשות את התמרון אשר דורש הפעלת כוח פיזי רב אינה מובנת מאליה.



תהליך היימליך


מטרתו של תמרון היימליך היא פתיחת נתיב אוויר החסום על ידי גוף זר, באמצעות הגברת הלחץ בחלל הבטן ובבית החזה. סימני הזיהוי של אדם אשר נתיב האוויר שלו חסום על ידי גוף זר הם: כחלון, קושי בדיבור ובנשימה, לחוץ, מחזיק את הצוואר וכדומה.



איך מבצעים? המטופל נשען על המטפל בעמידה, התפיסה בחלל הבטן יד אחת באגרוף כאשר הבוהן למעלה יד שנייה מעליה ואז מפעילים לחץ לכיוון פנים ומעלה, יש לבצע בין 6-10 פעמים ואז לבדוק אם הגוף הזר עלה לפה, אם לא להמשיך שוב בין 6-10 פעמים.