בפני 50 מנהיגים של מדינות בעלות רוב מוסלמי שהתכנסו בסעודיה, נאם היום (ראשון) נשיא ארצות הברית את נאומו המצופה אודות העולם הערבי ויחסיו עם ארצות הברית. "יש פה מלחמה בין פושעים ברברים שרוצים להשמיד חיי אדם, לבין אנשים הגונים מכל הדתות שרוצים לשמור על חיים אלו", אמר טראמפ, בנאום אופטימי שהתמקד בהידוק שיתוף הפעולה במלחמה בטרור - והתוצאות החיוביות שהוא יכול להביא למזרח התיכון ולעולם כולו. 



הנאום המלא:




טראמפ ביקש מבכירי העולם הערבי להילחם ככל יכולתם בטרור, "ולמחות אותו מפני כדור הארץ". הוא הדגיש כי ארצות הברית תושיט להם יד ותסייע להם כיכולתה כדי לסייע לבעיה הזו. "אם נעזוב את החדר הזה עם החלטה משותפת להרוס את הטרור, אז אין גבול לדברים הטובים שהעתיד יכול להביא עבורנו. האזור הזה, שחר הציוויזליציה, מחכה לרנסנס חדש. אם נעבוד ביחד לא ניכשל, אף אחד לא יוכל לנצח אותנו", אמר טראמפ, שהדגיש בנאום את העסקאות שחתם עם סעודיה במהלך ביקורו ואת ההחלטה לפתוח מרכז משותף חדש בריאד למלחמה ב"אידיאולוגיה קיצונית". 



הנאום הדגיש את המלחמה בטרור כמלחמה ברוע, ולא בתרבות דתית, והוא לא כלל את הביטוי "אסלאם רדיקלי" בו טראמפ מרבה להשתמש ועליו נסוב ויכוח. הוא הוסיף כי הוא לא מעוניין "לכפות" דרכי חיים על המדינות בעלות הרוב המוסלמי, אלא רק לעודד מלחמה משותפת בקיצוניות ובטרור. "אני נושא עמי מסר של שלום, תקווה ואהבה", אמר.



דונלד טראמפ לקראת הנאום. צילום מסך: טוויטר



"הטרור התפשט ברחבי העולם. אבל הדרך לשלום מתחילה כאן", אמר טראמפ. "הגיע הזמן להתעמת עם המשבר של אסלאם קיצוני והטרור שהוא מעודד. זה אומר לעמוד ביחד נגד רצח של מוסלמים תמימים, דיכוי נשים, רדיפת יהודים ושחיטת נוצרים".



בזווית הישראלית - טראמפ הדגיש כי שיתוף הפעולה בין הדתות המונותיאיסטיות יכול להביא שלום גם עם הפלסטינים. כשהוא מונה את ארגוני הטרור בהם צריכים להילחם, כלל הנשיא האמריקאי גם את חיזבאללה וחמאס. ארגון הטרור הפלסטיני כבר הספיק לגנות את הנאום בגלל זאת, ולטעון כי הוא מוכיח שטראמפ "מוטה לטובת ישראל". מטרה מרכזית נוספת של טראמפ ושל הסעודים הייתה איראן, אותה הם האשימו בטרור ודרדור היציבות באזור, בין היתר דרך הסיוע למשטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. 



טראמפ הגדיר מראש את הנאום כ"נאום על האסלאם", שנועד להתחיל מחדש את יחסיו עם בני הדת לאחר שהותקף רבות על הצו איסור הכניסה לארה"ב עבור אזרחי מדינות מוסלמיות. במהלך הנאום הרבה טראמפ לשבח את המדינות המוסלמיות, את ההמצאות התרבותיות שהאסלאם הביא ואת ההיסטוריה העשירה שלו. 




טראמפ בערב הסעודית. צילום: רויטרס



צילום: רויטרס




כזכור, טראמפ נמצא היום ביומו השני בסעודיה, נקודת הפתיחה של ביקורו המדיני הראשון בן תשעת הימים. לאחר הנחיתה בסעודיה וקבלת הפנים המפוארת לה זכה נשיא ארצות דונלד טראמפ – הממשל האמריקאי והבכירים הסעודים ממשיכים לנסות וליצור  אווירה היסטורית עבור הביקור של הנשיא במדינה, ביקור שפותח את מסעו המדיני במסגרתו יגיע טראמפ גם לישראל. "מדובר בתחילתה של נקודת מפנה במערכת היחסים בין ארצות הברית לעולם הערבי", אמר שר החוץ הסעודי,  עאדל אל-ג'ובייר. 

דגש מרכזי בביקור של טראמפ, באופן לא מפתיע, היא על חתימת עסקאות בין המדינות. עסקת ענק של 110 מיליארד דולרים נחתמה לרכישת ייצוא ביטחוני אמריקאי על ידי הסעודים, עסקה שיכולה להתרחב עד ל-350 מיליארד דולרים. זהו ההישג המרכזי בו מתפאר טראמפ ביום הראשון לביקור, עסקה שלא רק שתייצר מקומות עבודה בארצות הברית, אלא שנועדה גם לבסס ציר אנטי-איראני עם סעודיה מחומשת וחזקה. 
"זה יום מדהים", אמר טראמפ בתום מסיבת עיתונאים. "יש פה השקעה מדהימה בארצות הברית. הקהילה הצבאית שלנו שמחה מאוד. אני רוצה להודות לכל האנשים של ערב הסעודית", אמר טראמפ.