בנוכחות מלך נורווגיה, האראלד החמישי, בני משפחת המלוכה, ממשלת נורווגיה ועשרות אורחים נערך היום (ראשון) בבית העירייה של אוסלו טקס הענקת פרס נובל לשלום לקמפיין הבינלאומי לפירוק נשק גרעיני, שהחל בשנת 2007 וכולל מאות ארגונים בלתי ממשלתיים, על פעילותו "שמשכה תשומת לב להשלכות ההומניטריות הקטסטרופליות של שימוש כלשהו בכלי נשק גרעיניים".


מנכ"לית התנועה הישראלית נגד גרעין והמקימה שלה, שרון דולב, סיפרה על הזכייה וציינה את חשיבות ההכרה למטרת פירוק הנשק ברחבי העולם. "הקמפיין הבינלאומי הוא לא ארגון אלא שותפות ארגונים. התנועה הישראלית נגד גרעין, היא תנועה שותפה בארגון מאז הקמתו", הסבירה דולב, והוסיפה: "הזכייה היא מצד אחד הכרה בהישג המשמעותי של חברה אזרחית שתוך עשר שנים הצליחה לגייס מדינות ולהביא למשא ומתן באו"ם על אמנה שאוסרת על נשק גרעיני".

"הפרס הוא מנוע עצום מאחורי הקמפיין". שרון דולב, צילום: באדיבות המצולמת
"הפרס הוא מנוע עצום מאחורי הקמפיין". שרון דולב, צילום: באדיבות המצולמת


"אלו המון ארגונים קטנים ובינוניים שהצליחו לעבוד יחד על מטרה אחת ולהשיג אותה. החלק החשוב בזכייה - הוא ההכרה בצורך להיפטר מנשק גרעיני. ההבנה שיש לנו את הכוח לעשות את זה והחובה לעשות את זה לפני שיהיה שוב שימוש בנשק גרעיני. הפרס הוא מנוע עצום מאחורי הקמפיין ואם היינו אופטימיים בספטמבר, עכשיו אנחנו יודעים שהמטרה שלנו - תושג".

מנכ"לית הקמפיין לפירוק הנשק הגרעיני, ביאטריס פין, קראה במהלך הטקס למעצמות העולם לבחור בין הקץ לכלי הנשק הגרעיניים לבין "הסוף של כולנו", כאשר קיבלה את פרס נובל לשלום לשנת 2017, פין ניצלה את נאומה בטקס כדי לפנות לכל המדינות הגרעיניות או החשודות באחזקת כלי נשק גרעיניים להצטרף לאמנה לאיסור על כלי נשק גרעיניים שעליה חתמו 122 מדינות נוספות ביולי האחרון. "האמנה מספקת בחירה. בחירה בין שתי אפשרויות סיום – הקץ לכלי הנשק הגרעיניים או הקץ לכולנו", אמרה.