יממה לאחר העימותים האלימים בין מפגינים לכוחות הביטחון סמוך לגבול רצועת עזה, בהם נהרגו, על פי משרד הבריאות הפלסטיני, 16 בני אדם, הודיע היום (שבת) חמאס כי חמישה מההרוגים הם אנשי הזרוע הצבאית של הארגון.  לפי ההצהרה הרשמית של הארגון, ההרוגים הם ג'יהאד פרינה בן 35 מעזה, שהוגדר כ"מפקד בשטח", מוחמד אבו-עמרו בן 27 משכונת שג'אעיה, אחמד עודה בן 19 ממחנה הפליטים אל-שאטי, סארי אבו-עודה בן 27 מבית חאנון ומסעב אל-סלול בן 22 מאל-נסיראת.



עם זאת, מנהיג התנועה ברצועה אסמעיל הנייה, סבר כי התהלוכה מהווה הישג עבור עמו, כשהכריז כי "תהלוכת השיבה שברה את כללי המשחק והפוליטיקה".



"השהידים שנפלו אתמול ציירו בהקרבה שלהם את המסלול לשיבה ולחירות", קבע הנייה בשיחה עם ביטון חמאס, א-ריסאלה, והוסיף: "הצעדות פתחו את המסלול בפני השיבה לכל אדמת פלסטין".



הנייה אמר את הדברים בשיחה שבה את השתתפותו בצער משפחתו של האמן הפלסטיני מוחמד אבו עמרו. "התהלוכות שברו את כלל המשחק וחוקי הפוליטיקה", אמר המנהיג הפלסטיני למשפחות ההרוגים. "אתם האדונים שלנו בזמן העבדות, הענקים בזמן התבוסה והמכובדים בזמן ההשפלה. יום התהלוכה הגדול הוא אחד מהימים הבולטים בהיסטוריה של ההתנגדות והעם הפלסטיני".



אבו עמרו הוא אמן פלסטיני, שהתמחה בציור על החול, ושעות ספורות לפני שנהרג הוא אף שרטט "אני חוזר", "ירושלים המהפכה שלנו", ו"עזה הכבוד שלנו" על חוף עזה. ציוריו הופצו בהרחבה רבה ברשתות החברתיות בעולם הערבי כולו.



היום, לפי דיווחים בתקשורת הפלסטינית, נפגעו 25 פלסטינים באורח בינוני מירי חי, מהם חמישה ממזרח לג'בליה, 13 ממזרח לעזה, שניים ממזרח לאל-בורייג' ו-חמישה ממזרח לרפיח, כאשר בנוסף, טופלו עשרות בשטח בגבול המזרחי של רצועת עזה.



הנהגת חמאס. צילום: רויטרס
הנהגת חמאס. צילום: רויטרס



בעקבות האירועים יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הכריז על יום אבל, המתקיים היום, ודרש מהאו"ם הגנה בינלאומית על הפלסטינים. לדבריו, "אני מטיל את האחריות המלאה על אירועי רצועת עזה - על ישראל".



בנוסף, כוויית פנתה למועצת הביטחון בדרישה לקיום דיון דחוף בנושא האירועים ברצועה. ברשת אל ג'זירה דווח כי מועצת הביטחון תקיים ישיבת חירום לדון באירועים ברצועת עזה ובגדה.



במהלך התהלוכה, שזכתה לשם "צעדת השיבה", לקחו חלק כ-30 אלף פלסטינים, שנפרסו אתמול בשישה מוקדים לאורך גדר רצועת עזה כשהם מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון.



בצה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר המפגינים, והכריזו על שטח צבאי סגור במרחב הגדר. "מדובר בפעילות טרור בהובלת חמאס", הסביר אתמול דובר צה"ל, שהוסיף: "השימוש בירי חי היה מדויק והופנה רק כלפי מי שניסה לפגוע בגדר".



מנליס הודיע אתמול כי "אנחנו מעריכים שימשיכו לנסות לבצע פעולות שונות, וניסיונות לפגיעה בגדר, במהלך הימים הקרובים", ולכן, לדבריו, "הכוחות יישארו בגזרה עד להודעה חדשה".