שבועיים לאחר שנפטר בגיל 76, נערך אתמול (שבת) טקס הלווייתו של המדען פרופ' סטיבן הוקינג בקיימברידג' שבבריטניה. כ־500 מכובדים, קרובי משפחה וחברים התאספו בכנסיית סנט מארי ולקחו חלק בטקס שארגנה משפחתו של המדען המוכר, שהלך לעולמו בשלווה בביתו. הוקינג לקה ב־ALS, מחלת ניוון שרירים סופנית, בשנות ה־20 לחייו, ובניגוד לתחזיות הרופאים, שגרסו כי הוא יסיים את חייו בתוך שנים ספורות, הוא הצליח לשרוד הרבה מעבר למצופה והפך למדען מפורסם ופורץ דרך בעיקר בשל התיאוריה שלו על החורים השחורים ביקום. 
 
במהלך טקס הפרידה מהוקינג אתמול, צלצל הפעמון העתיק בכנסייה 76 פעמים. עם נושאי ההספדים נמנו גם רוברט הוקינג, בנו הבכור, פרופ' פייד אוקר, תלמידתו לשעבר, והשחקן הבריטי אדי רדמיין, שזכה באוסקר בעקבות גילומו את הפרופסור בסרט "התיאוריה של הכל".

סטיבן הוקינג. צילום: רויטרס


בהספד שנשאה אמרה פרופ' אוקר: "סטיבן חלק את עבודתו והתשוקה שהייתה לו בנוגע לשאלות הבסיסיות ביקום עם קהל רחב של אנשים. הוא היווה השראה עבור בני האדם בשל חשיבות מחקרו המדעי, וזכה להערצה בשל מסירותו והמרדף שניהל אחרי הידע". לאחר שהטקס הסתיים, נישא ארונו מהכנסייה לרכב שרד, לעיניהם של מאות הסקרנים שעמדו בשקט מופתי במקום כדי לחלוק כבוד אחרון למדען. על הארון של הוקינג הונחו שושנים לבנות שייצגו את היקום והכוכבים. בני משפחתו עמדו דוממים מול ארונו, חלקם מחו דמעה ואחרים אף נופפו לשלום ליקירם.
 
שלושת ילדיו של הוקינג, רוברט, לוסי וטים, הסבירו מוקדם יותר שההחלטה לערוך את טקס ההלוויה הפרטי של אביהם דווקא בקיימברידג' התקבלה בעקבות אהבתו הגדולה של הוקינג למקום שבו למד ועבד כ־50 שנה. "הוא היה חלק אינטגרלי מהאוניברסיטה ומהעיר עצמה במשך תקופה כה ארוכה, ושמו היה לחלוטין מזוהה עם המקום הזה", נמסר בהצהרה של השלושה. "מסיבה זו החלטנו לערוך את הלווייתו בעיר שאותה כה אהב ושאהבה אותו בחזרה. חייו ועבודתו של אבינו סימנו כל כך הרבה דברים עבור כל כך הרבה אנשים, דתיים וחילוניים, ולכן טקס הפרידה הוא דתי וחילוני, ומשקף את הרבגוניות והרבדים השונים שעיצבו את חייו".
 

אלפי אנשים רשמו מילות פרידה מהוקינג בספר ההספדים שהונח בכנסייה ובספר וירטואלי שנפתח באתר הרשמי של האוניברסיטה. אחד מהם, וויאט ויגיניס, כתב להוקינג: "תודות לחוכמתך, אומץ לבך ועבודתך - הצלחת לקחת את המדע שלב אחד קדימה, ונגעת במיליוני אנשים, שלא הבינו במדע עד כה". מספידה אחרת כתבה: "מי ייתן ונשמתך המקודשת תנוח כעת. תודה לך על ההשראה שהענקת לנו ועל ההבנה שאין שום דבר שהוא בלתי אפשרי".
 
משפחתו של הוקינג הודיעה שב־15 ביוני ייטמן האפר שלו במנזר וסטמיניסטר, סמוך לקברו של מדען מפורסם לא פחות, סר אייזיק ניוטון.