ראש הלשכה המדינית של חמאס בעזה, איסמעיל הנייה, אמר היום (ראשון) כי "אנו אומרים לעולם שצעדת השיבה הייתה פעולה לא אלימה ותרבותית שהשתתפו בה נשים ונערים, פעוטות וקשישים. על העולם החופשי לשאת באחריות להוביל את הנהגת הכיבוש אל בתי הדין הבינלאומיים. צעדת השיבה היא האירוע הגדול ביותר ויום מהולל בדברי ימי פלסטין והעמידה האיתנה והבלתי אלימה. העם שלנו לא יכול לשאת בהימשכות המצור על עזה וביום שישי האחרון עצרנו על הגבול, בפעם הבאה איננו יודעים איפה הגבול יהיה".



מנהיג חמאס, יחיא סנוואר, אמר היום כי "אנחנו אומרים מכאן: אם מובטלי עזה ירעבו, הם יאכלו את הכבד שלכם. הם ימצאו לעצמם עבודה בהתגנבות לגבולותיכם ושריפת הציוד שלכם ובצליפה בכם ממרחק אפס".


בתוך כך, מקורות פלסטינים ומצרים דיווחו הבוקר, כי קהיר פועלת בזירה המקומית והבינלאומית למניעת הסלמה בגבול הדרומי עם רצועת עזה. על פי הדיווח, מצרים נמצאת במגעים דיפלומטיים עם ארה"ב, ישראל, הרשות הפלסטינית והפלגים הפלסטינים, בהם חמאס והג'יהאד האסלאמי - כדי למנוע הסלמה. בינתיים, גם היום המשיכו פלסטינים מרצועת עזה להגיע לגדר הגבול ליום השלישי ברציפות. על פי דיווחים, כמה מהם נפגעו מירי ומגז מדמיע, אחד מהם באורח קשה.

הפגנה בגבול רצועת עזה. צילום: רויטרס

דובר משרד הבריאות ברצועה, ד"ר אשרף אל-קדרה, אמר כי "אזרח פלסטיני נפצע באורח קשה לאחר שנורה על ידי צה"ל ממזרח לחאן יונס". הצעיר פונה לבית החולים עזה. עוד דווח, כי מדובר בילד חרש-אילם. בנוסף, נפצעו שני צעירים מירי בגפיים התחתונות בעימותים שהתרחשו באזור אבו ספיה ממזרח לעיירה ג'בליה בצפון הרצועה. השניים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים בית לאהיא הסמוך. מצבם הוגדר בינוני. פלסטיני נוסף נפצע מירי ממזרח לשכונת זייתון מדרום מזרח לעיר עזה, לאחר שהתקרב לגדר הגבול.



בינתיים, הילד מוחמד עיאש, שתמונתו כשהוא עוטה מסכה עם בצל מחשש לגז מדמיע התפרסמה ברחבי העולם, הפך לגיבור תרבות ברצועת עזה, והוא קיבל כבוד כשהגיע עם אביו ללשכתו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה. במקביל, מנהיג חמאס לשעבר, חאלד משעל, השוהה באיסטנבול בטורקיה, אמר כי "האויב הישראלי גילה בצעדת השיבה, כי העם הפלסטיני הוא עם שקשה לשבור אותו. תמצאו עם אמיץ על אדמת פלסטין".



הילד מוחמד עיאש. צילום: חמאס



משעל הודה לעם הטורקי על עמידתו לצד הפלסטינים, בעיקר מאירועי מרמרה. "נתניהו ראה את המשברים העוברים על האומה וחולשתה, ומצא בבית הלבן אדם קיצוני בדמותו של טראמפ, וחשב שמדובר בהזדמנות פז לחסל את הסוגיה הפלסטינית", אמר משעל. "הוא התחיל לבשל את מה שמכונה עסקת המאה בחדרים חשוכים, והרגישו שחלק מהאומה שלנו הולכת אתם. אולם, נתניהו לא ידע שירושלים זו הנשמה שלנו, ההיסטוריה, העתיד ופסוק מהקוראן שלנו".



עוד הוסיף כי "הכיבוש הבין שמזימותיו לא יעברו, ולכן התחיל מהלך חדש בו הוא יחסל את זכות השיבה, לחזק את אחיזתו בירושלים ולייבש את התמיכה בחמאס. הם מנעו נשק מהעם שלנו בגדה ובירושלים, ומצאו את הדריסות והדקירות, מאחר והעם שלנו יצירתי בהגנה על עצמו. הכיבוש התרגל לטילים מעזה, והופתע מהדרך החדשה שהציגו – כי בעזה תמצא הרבה יצירתיות".