כמעט שנה לעלייתו המפתיעה והמסחררת של עמנואל מקרון מאלמוניות כמעט מוחלטת למרומי נשיאות צרפת, עוסקים אמצעי תקשורת רבים בימים אלה בשחזור הדרך לכיבוש השלטון של המדינאי הצעיר. בין היתר, מי שעולה לכותרות באופן עקבי בפרסומים הללו היא רעייתו בריז’יט מקרון.



חלק מהביקורת שספג מקרון עסקה בחוגי הבית שבעזרתם אסף את הכספים למימון מערכת הבחירות שלו, אך גם בשימוש בכספי ציבור שעשה בתפקידיו הממלכתיים, במיוחד כשכיהן כשר הכלכלה. מה שעומד על הפרק הוא בעיקר דמי האירוח: במשרדו הסתובבו עשרות אורחים, לאו דווקא פקידים, אלא הרבה סלבס, שחקנים, זמרים, מעצבים ואנשי תקשורת שהזמינה רעייתו בריז’יט. לצד פוליטיקאים שהוזמנו כדי להרחיב את מעגל התומכים של המועמד לנשיאות, שהכין את עצמו בסתר למערכה בלי לספר לנשיאו פרנסואה הולנד, לפעמים אכלו בני הזוג מקרון שתי ארוחות ערב ביום כדי לארח כיאות את האורחים החשובים. אחת החגיגות, שבה הוצאו מיליונים רבים ללא מכרז, הייתה קבלת הפנים המפוארת שנערכה לקידום ההייטק הצרפתי ביריד הבינלאומי בלאס וגאס, והיא נבדקה על ידי מבקר המדינה. בין היתר, דווח כי בריז’יט היא זו שארגנה למקרון חגיגת ניצחון מנקרת עיניים במסעדה החביבה עליה "לה רוטונד" בשדרת מונפרנס. אך לא עוד.



כשנכנסו בני הזוג מקרון לארמון האליזה, הם קיבלו עצה טובה מידידם, סנאטור שעמד בראש ועדות החקירה הפרלמנטריות, שלפיה עליהם להגביל את הוצאותיהם האישיות על חשבון קופת הציבור, אף שרשמית עמד לרשותם, כמו לרשות קודמיהם, תקציב נדיב למדי. בריז’יט לקחה על עצמה את תיקון התדמית הנשיאותית, ומאז, כך מספרים בארמון, היא עושה שימוש תכוף בפנקס הצ’קים הפרטי שלה - פריט שלא היה מוכר כלל לרוב הזוגות הנשיאותיים הקודמים. בין היתר, היא משלמת מכיסה על בגדי הייצוג של הגברת הראשונה, שמרבה להופיע באירועים רשמיים ונוצצים בתוך צרפת ומחוצה לה, כמו לאחרונה בביקור הממלכתי בוושינגטון, שבו נאלצה להחליף כמה מערכות בגדים.



כמו כן, לפי הפרסומים, הגברת הראשונה סיכמה עם מעצבי אופנה שישאילו לה בגדים, כמו לשחקניות קולנוע שמופיעות על השטיח האדום בפסטיבלים ולדוגמניות, ואחר כך היא מקפידה להחזיר את כולם. המעצב החביב עליה הוא, אגב, ניקולא גסקייר מבית לואי ויטון, שיודע להתאים את עצמו לטעמיה. "אני בת 65 ואני לא דוגמנית", היא נוהגת להזהיר את ספקיה. גם בגדים ליומיום רוכשים בני הזוג מקרון בכספם.



ההתנהלות של בני הזוג מקרון בולטת במיוחד על רקע הביקורת הנוקבת שסופגים מנהיגים בעולם על התנהלותם הבזבזנית והנהנתנית, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו, בין היתר בפרשות ההוצאות על הגלידה, האיפור, הנרות הריחניים וסידורי הפרחים.



המגורים הפרטיים בארמון אומנם ניתנו לבני הזוג מקרון ללא תשלום, משום שכך נהוג, וגובה שכר הדירה האפשרי אינו ידוע, משום שלא נקבע כזה. אבל המקרונים עומדים, בהשראת בריז’יט, על כך שאת כל הוצאות משק הבית ישלמו בעצמם, מרכישת משחות השיניים ועד האוכל של כלבם האהוב, הלברדור השחור העונה לשם נמו. מאז שנכנסו לדירת השרד לא החליפה בריז’יט שום רהיט פרט למזרן בחדר השינה. אבל מכיוון שהארמון נחשב אתר לאומי, הקישוטים הם מנכסי המדינה, וכך נתלו על הקירות, על פי בחירתה של רעיית הנשיא, יצירות של פבלו פיקאסו, פייר אלשינסקי ורובר דלונה שהושאלו ממוזיאונים שונים. בריז’יט גם דאגה לצבוע את הקירות הסדוקים, בטענה ש״זה לא בסיס צבאי״. נשיא צרפת משלם גם באופן קבוע מכיסו הפרטי את מס הדיור המוטל על כל דייר בצרפת. אגב, את אותו מס מתכנן מקרון לבטל בשנה הבאה לכלל הציבור.



עמנואל ובריז'יט מקרון. צילום: getty images





״חיים נורמליים״



מייסד הרפובליקה החמישית, הגנרל שארל דה גול ואשתו איבון ונדרו, שגם הם היו חסכנים גדולים בכספי ציבור, התקינו בארמון מוני מים וחשמל כדי שיידעו כמה עליהם לשלם. המקרונים לא חזרו בינתיים לנוהג הזה, אבל לדברי גורמים באליזה, זה בתכנון. כשהזוג הנשיאותי יוצא לביקורים ולחופשות פרטיות, הוא משלם בעצמו על חדרי המלון.



רק אנשי הביטחון המלווים את השניים הם באופן עקרוני על חשבון המדינה. כשהזוג הנשיאותי יצא לחופשה בטירת שאמבור המפוארת בעמק הלואר בחג המולד האחרון, בריז’יט שלפה את פנקס הצ’קים ושילמה גם עבור אנשי הביטחון כדי למנוע טרוניות בציבור. כשהנשיא ורעייתו משתמשים במטוסים שמעמיד לרשותם הצבא לטיסות שאינן בתפקיד, הם משלמים למשרד ההגנה מחיר של מושב בטיסה אזרחית במטוס אייר פרנס. הבעיה היא, כמובן ששעת טיסה של מטוס פלקון עולה כ־5,000־6,000 יורו, פי עשרה ויותר ממחיר טיסה אזרחית.



כשמעמדה של בריז’יט עוגן לראשונה באמנה מיוחדת בתור "הגברת הראשונה", נקבע במפורש שלא יוענק לה שכר ולא יועמד לרשותה תקציב פעילות. ובכל זאת, הועמדו לרשותה משרד ועוזרים בהוצאה כוללת של כחצי מיליון יורו לשנה. כמו כן, מטעמי חיסכון הוחלט על קירובן בנושאים מסוימים של לשכות הנשיא ורעייתו. וכך, בניגוד לקודמיהם, שניהם מסופרים ומאופרים, בעת הצורך, בידי אותו ספר ומאפר, ששכרו הוגבל ל־26 אלף יורו בשנה, בעוד שהספר של הנשיא הולנד השתכר קרוב ל־10,000 יורו בחודש. למרות זאת, בריז’יט מתעקשת להצהיר ש״בראש שלי אני אשתו של עמנואל מקרון, לא אשת הנשיא. אני כלל לא מרגישה כמו הגברת הראשונה. הוטלה עלי האחריות לייצג את הצרפתיות והצרפתים. אבל אני ממשיכה לחיות חיים נורמליים. לא השתנה לי דבר בראש ולא בצורת חיי״.



צורת החיים החביבה על בריז’יט דורשת גם את האפשרות לצאת ולהסתובב ברחוב כרצונה, בדרך כלל בלוויית כלבה נמו. היא נצפתה לעתים קרובות מסתובבת ומשוחחת עם עוברי אורח, כולל הומלסים. היא יוצאת לערוך בעצמה קניות בבתי המסחר הגדולים כגון "גאלרי לפאייט" ומשתדלת לטייל עם נכדיה. כשהיא יכולה, היא גוררת גם את בעלה לטיולים הרגליים הללו ומשכנעת אותו לוותר על נסיעה ברכב השרד. כך קרה, למשל, בתום סעודת הערב של הארגונים היהודיים במתחם מוזיאון הלובר.



אלא שהאמת היא שבריז’יט לא צריכה להפעיל כוח שכנוע רב על בעלה כדי לצאת איתה לטיול ברחוב. מקרון אוהב מאוד ללכת ברגל, אבל דווקא לבדו, במסגרת טקסים רשמיים. הצרפתים עוד זוכרים את המצעד הארוך והמלכותי שלו לאורך מסלול מתוכנן היטב בחצרות ארמון הלובר, שהונצח במלואו בטלוויזיה, בדרך לבמה שמעליה נשא את נאום הניצחון שלו בבחירות. לאחרונה חזר על צעידה מבודדת וארוכה כזו בבניין הענק של הפנתיאון, אתר קבורתם של גדולי הרפובליקה, במהלך טקס לציון ביטול העבדות. ההליכות האלה הן, כמובן, חלק מהעמדה תקשורתית מדוקדקת שנועדה להעניק לנשיא תדמית של מורם מעם. אבל מקרון אוהב גם להתערבב בציבור במקומות פומביים, למגינת לבם של מאבטחיו, להתווכח ולנסות לשכנע את מי שאינם מסכימים לדעתו.



בני הזוג מקרון בביקורם בארצות הברית. צילום: רויטרס



כל המי ומי



בשבוע שעבר עלתה בריז'יט לכותרות, כאשר אחרי ביקור של שלושה ימים בוושינגטון, ופגישה מתוקשרת עם הנשיא דונלד טראמפ ורעייתו מלאניה, סיפרה בראיונות לתקשורת הצרפתית שבניגוד לחופש היחסי שיש לה כגברת הראשונה של צרפת בפריז, "מלאניה לא יכולה לעשות כלום בגלל אמצעי הביטחון הנוראיים, היא אפילו לא יכולה לפתוח חלון בבית הלבן משום שמיד שירותי הביטחון יצלצלו וידרשו לסגור אותו. היא לא יכולה לצאת החוצה. היא לא יכולה אפילו להוציא את האף החוצה. היא הרבה יותר מוגבלת ממני. בפריז אני יוצאת כל יום".



עם זאת, בריז’יט אמרה כי מלאניה היא ״אישה עם אופי״ ו״יש לה גם חוש הומור מפותח״. ״שתינו צחקנו הרבה ביחד, אבל כלפי חוץ לא רואים אותה צוחקת, משום שהיא נמנעת מלעשות זאת, כדי שלא יהיו כל מיני פרשנויות״, אמרה. ״מתעורר לפעמים הרושם שהיא נאלצת להתאפק בלי הרף, כי כל מילה עלולה להיות יותר מדי״.



הרצון המוצהר של בריז’יט לאנונימיות ו״להתערבות בהמון״ לא מונע ממנה להיות גרופית של סלבס, מקומיים וזרים, שאותם היא ממהרת להזמין לארמון וגם להכיר לבעלה, מאנג’לינה ג’ולי ועד ז’אן־פול בלמונדו. בין היתר, היא השתתפה בארגון הלוויית ההמונים לזמר הרוק ג’וני האלידיי, שהלך לעולמו בדצמבר האחרון, בשדרת שאנז אליזה. לפני פסטיבל הסרטים המתקרב בקאן, היא ערכה פסטיבל פרטי בארמון והזמינה לארוחת ערב את כל המי ומי בתעשיית הסרטים.



בין היתר, אמצעי התקשורת מדווחים גם על מעורבותה הגדולה של בריז’יט בענייני הנשיא ועל השפעתה הגדולה עליו. לדברי מקורבי הזוג, בריז’יט משמשת עבורו מעין כוח נגדי מאזן, שנועד למנוע ממנו גלישה מוגזמת לזרועות האנוכיות השלטונית והטכנוקרטיה. ״יש לה את הכוח של גולדה מאיר עם המראה של בטי בופ. היא הפכה לסמל״, אמרה בהתלהבות הסופרת והתסריטאית גאל צ’קאלוף, שמכינה סדרת קומיקס שהגיבורה שלה היא בריז’יט מקרון בעצמה ובכבודה.