הדרמה סביב הסכם הגרעין: אם הסימנים נכונים, הערב (שלישי) יכריז, ככל הנראה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על כוונתו לסגת מהסכם הגרעין שחתם קודמו לתפקיד, ברק אובמה, עם איראן. פרופסור עוזי רבי, ראש מרכז דיין לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, התייחס ב-103FM לבחירת הנשיא להקדים את מועד החלטתו בנושא: "אינני יודע אם הכל תוכנן מראש, אך זהו הנשיא טראמפ, הוא מרגיל את המזרח התיכון לעבוד בקצב שלו".

"נראה לי שטראמפ מכוון לביטול חלקי של ההסכם", העריך פרופ' רבי, "אני בהחלט חושב שהוא יציף את ההסתייגויות שלו ויסביר לכולם מדוע ההסכם רע. במקביל הוא יתקוף את אובמה, את קרי ויאמר שמבחינתו ככה לא ניתן להמשיך. מנגד הנשיא האמריקאי לא יסגור את הדלת באופן סופי ויקרא לתקן את ההסכם או ליצור הסכם חדש".

עוד הוסיף: "אם טראמפ יבטל את ההסכם הוא יאלץ להפעיל צעדי עונשין. להערכתי הוא לא יבטל את ההסכם במלואו אלא יפעיל צעדי עונשין בהדרגה, בייחוד שהוא מודע שמעצמות אירופה רוצות להציל את ההסכם מהמניעים הכלכליים שלהן. קשה לי להניח שאחרי כל ההמולה שנוצרה טראמפ שוקל להשאיר את הדברים כמו שהם ולכן אין חולק על כך שהוא בכל מקרה יביא עמו משהו מטלטל".
כשנשאל מהן האפשרויות שעומדות בפני שליטי איראן במידה וטראמפ יבטל את ההסכם באופן חלקי השיב: "אחת הבעיות עם איראן זה שהיא ניצחה בסוריה אך לקחה את העם שלה בשבי. חשוב לזכור שלאיראנים יש כיום הסכם טוב ועדיף להם לשבת בשקט שבע שנים ולהישאר עם יכולת גרעינית והתבססות במרחב. ישראל חייבת לבצע צעד משמעותי בזמן הזה, אם לא יהיה שינוי משמעותי וסנקציות שיורידו את איראן על הברכיים, האיום האיראני יתעצם ויהיה קשה יותר להתמודד עמו בעוד 5-7 שנים. אנחנו מודאגים כיום כיצד איראן תגיב לתקיפת הבסיס בסוריה אך אם אני מעריך נכון, איראן לא רוצה לצאת למלחמה כי היא לא מעוניינת לכלך את הידיים והיא מודעת לכך שעליה לבצע פעולה בצורה מבוקרת כדי לא לדרדר את המזרח התיכון לעימות תוך שמירה על ההישגים שלה".

לסיום התייחס פרופ' רבי לפגישה בין נתניהו לפוטין: "גם הישראלים וגם הרוסים יצטרכו להגיע לסיכום בו יחליטו מה ניתן או לא ניתן לעשות בסוריה. בפגישה יקבעו כללי משחק נוקשים כשישראל תבהיר שלא תיתן לאיראן להפוך את סוריה לבסיס קדמי של משמרות המהפכה".
עריכה: איתמר זיגלמן