שתי נשים ינסו לרשום בנובמבר הקרוב היסטוריה בפוליטיקה האמריקאית, אחרי שזכו בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית: סטייסי אברמס עשויה להפוך למושלת האפרו־אמריקאית הראשונה כאשר תתמודד בבחירות בג'ורג'יה, בעוד לופה ולדז תנסה להיות המושלת הלסבית והלטינית הראשונה כאשר תתמודד בטקסס.



אברמס (44), לשעבר מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים של המדינה הדרומית, נחשבת לכוכבת עולה במפלגה הדמוקרטית וזכתה לתמיכתם של הילרי קלינטון ושל הסנאטור ברני סנדרס. בפריימריז המפלגתיים שנערכו ביום שלישי, היא קיבלה 74% תמיכה, לעומת 26% שקיבלה יריבתה, חברת בית הנבחרים המדינתי לשעבר, סטייסי אוונס.



בנובמבר הקרוב תנסה אברמס להפוך לאישה האפרו־אמריקאית הראשונה שנבחרת לתפקיד מושלת. עדיין לא ברור מי יתמודד מולה בצד הרפובליקני, שם ייערך ב־24 ביולי סיבוב הצבעה מכריע בין סגנית המושל, סטייסי קייגל, לבין מזכיר המדינה של ג'ורג'יה, בריאן קמפ, שקיבלו את מרבית הקולות בפריימריז שבו השתתפו בסך הכל שישה מתמודדים.



"אנחנו יכולים להוביל לג'ורג'יה חזקה יותר, ג'ורג'יה רחומה יותר, ג'ורג'יה אמיצה ושאפתנית יותר", אמרה בנאום הניצחון אברמס, שנולדה במיסיסיפי למשפחה של שישה ילדים ועברה בנעוריה לאטלנטה. "אנחנו יכולים להראות לוותיקים משהו חדש – ולהילחם יחד לטובת הכלל. אני רוצה שכל משפחה בג'ורג'יה תקבל את החופש וההזדמנות לשגשג. אתם ראויים ללא פחות, ואני יודעת שג'ורג'יה תוכל להגשים זאת".



השריף הלטינית. לופה ולדז, צילום: רויטרס
השריף הלטינית. לופה ולדז, צילום: רויטרס



בטקסס, השריף לשעבר של מחוז דאלאס, לופה ולדז (70), גברה בפריימריז הדמוקרטיים שנערכו ביום שלישי על איש העסקים מיוסטון, אנדרו וייט. בכך היא הפכה למועמדת הלסבית וההיספנית הראשונה לתפקיד מושלת מדינה מטעם אחת משתי המפלגות הגדולות.



ולדז תנסה להשלים את ההיסטוריה בנובמבר הקרוב, כאשר תתמודד מול המושל הרפובליקני המכהן, גרג אבוט, שנכון לעכשיו נחשב למועמד המוביל וגם גייס עד כה יותר מ־40 מיליון דולר לטובת הקמפיין, לעומת ולדז שגייסה רק כחצי מיליון דולר בששת חודשי הקמפיין. "אני כל הזמן שומעת שזה הולך להיות קרב קשה", אמרה ולדז לתומכיה ביום שלישי בלילה. "בבקשה, תגידו לי מתי לא היה לי קרב קשה. אני נהיית ממש טובה כשיש לי קרבות קשים".



אחרי שהבחירות לפני שנתיים לא סיפקו היסטוריה עם האישה הראשונה שנבחרת לנשיאת ארה"ב, עונת הבחירות הנוכחית רושמת שיאים במספר הנשים שמתמודדות לבית הנבחרים ולסנאט האמריקאי, ובסוף אפריל כבר היו 527 מועמדות, עלייה של 67% לעומת בחירות 2016.



ביום שלישי הצטרפה מועמדת נוספת, איימי מקגרת', שתתמודד מטעם הדמוקרטים על מושב בבית הנבחרים מטעם קנטקי אחרי שגברה בפריימריז על ראש עיריית לקסינגטון ג'ים גריי. היא תתמודד בנובמבר מול הציר הרפובליקני, אנדי באר, שמייצג את המחוז השישי בקונגרס מאז 2013 וניצח בבחירות לכהונה שנייה ברוב של יותר מ־20%.



בניגוד לגריי, שנחשב לפוליטיקאי מנוסה, מקגרת' פרשה בשנה שעברה משירות של עשרים שנה בנחתים, שבמהלכו גם הייתה טייסת קרב והאישה הראשונה שהטיסה 18־F בפעילות מבצעית באפגניסטן.



"לפני חצי שנה, גורמים פוליטיים ואישים בממסד לא חשבו שנוכל להצליח בזה", אמרה לתומכיה. "אתם הראיתם להם! אני יודעת איך זה קרה: כי היה אכפת לכם מעתיד ארצנו והייתה לכם תחושה מחודשת - מטרה - להילחם למען מה שאמריקה היא באמת".