שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, הודיעה הלילה (רביעי) כי ארצות הברית פורשת ממועצת זכויות האדם של האו"ם, בין היתר בגלל היחס שלה לישראל. "כמו שאמרנו ארה"ב פורשת ממועצת זכויות האדם. אנחנו לא פורשים מהמחויבות לזכויות האדם. להפך אנחנו פורשים בגלל זה". 



"לפני שנה הגעתי למועצת זכויות האדם בז'נבה והצהרתי כי נישאר במועצה רק אם יהיו רפורמות", אמרה היילי בהצהרה בבית הלבן, "הן נדרשו כדי שהמועצה באמת תגן על זכויות אדם. במשך תקופה ארוכה הם הגנו על מפירי זכויות אדם. לצערנו הרפורמות לא בוצעו. כמו שאמרנו ארה"ב פורשת ממועצת זכויות האדם. אנחנו לא פורשים מהמחויבות שלנו לזכויות האדם. להפך, אנחנו פורשים בגלל זה". 

"לא קיבלנו את ההחלטה הזאת בקלות", המשיכה, "כשהממשל הזה התחיל לפני 17 חודשים, היינו מודעים היטב לליקויים העצומים במועצת זכויות האדם. יכולנו לסגת מיד. במקום זה עשינו מאמץ לפתור את הבעיות. בספטמבר הנשיא טראמפ קרא לחברי המועצה לתמוך ברפורמות. כמעט כל מדינה שנפגשנו איתה הסכמנו איתנו מאחורי דלתיים סגורות אבל אף מדינה לא הצטרפה אלינו. בינתיים המצב החמיר". 

היילי תקפה את המועצה על "מסע בלתי פוסק כנגד ישראל. זה מוכיח כי המועצה מונעת מפוליטיקה ולא מזכויות אדם". עוד אמרה היילי כי "יש שתי סיבות למה הרפורמות לא הצליחו. אחת, כי יש המון מדינות שלא רוצות שהמועצה תהיה אפקטיבית. הסיבה השנייה היא שיש מדינות שחולקות את אותם רעיונות, אבל המדינות הללו לא היו מוכנות לאתגר את הסטטוס קוו. נתנו להם הזדמנות אבל הן חששו לעשות מהלך לא מאחורי דלתיים סגורות. נמשיך להילחם על זכויות אדם מחוץ למועצת זכויות האדם. אם יעשו הרפורמות נשמח לחזור למועצת זכויות האדם. אנחנו פורשים מהמועצה שאינה ראויה לשמה".

מועצת זכויות האדם של האו"ם. צילום: רויטרס

 
לפני היילי נשא דברים מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, שאמר כי "אין לנו ספק שפעם היה חזון נשגב לוועדה, אבל היום היא מגן עלוב לזכויות האדם. גרוע יותר, כמה ממפירי זכויות האדם הגדולים ביותר יושבים במועצה עצמה. הדבר היחידי שגרוע יותר ממועצת זכויות אדם שלא מגינה על זכויות אדם זאת מועצה שמגינה של מפירי זכויות אדם. הסתכלות על מה שקורה בעולם מראה על כישלון המועצה. מאז הקמתה המועצה גינתה את ישראל יותר מאשר היא גינתה את כל שאר העולם".

 לשכת ראש הממשלה פרסמה תגובה בעקבות החלטת ארה"ב לפרוש ממועצת זכויות האדם של האו"ם בה נכתב כי "ישראל מודה לנשיא טראמפ, למזכיר המדינה פומפאו ולשגרירה היילי על החלטתם נגד הצביעות והשקרים של מועצת "זכויות האדם" של האו"ם. במשך שנים, המועצה הוכיחה שהיא גוף מוטה, עוין ואנטי-ישראלי שבוגד במשימתו להגן על זכויות אדם". זאיד ראאד אל-חוסיין, נציב זכויות האדם של האו"ם אמר בתגובה לפרישת ארה"ב כי מדובר בהחלטה "מאכזבת, אך לא מפתיעה". 

עוד נכתב כי "במקום לעסוק במשטרים המפרים באופן סדרתי זכויות אדם, המועצה מתמקדת באובססיביות בישראל, הדמוקרטיה האמיתית היחידה במזרח התיכון. החלטת ארה"ב לפרוש מהגוף המוטה הזה מהווה אמירה חד-משמעית - עד כאן. ישראל מברכת על ההודעה האמריקנית".

כזכור, במפגש של המועצה בחודש שעבר עלתה ההצעה להקים ועדת חקירה שתבחן את ההרג בעזה, וכן עלתה הצעה להאשים את ישראל בשימוש מופרז בכוח באירועים אלו. ארצות הברית ואוסטרליה היו המדינות היחידות שהצביעו "נגד" בהצבעות.  שגרירת ישראל בז'נבה, אביבה רז שכטר, נזפה באותה עת במועצה על כך שהיא "מפיצה שקרים נגד ישראל".



על אף ההנחה כי פרישתה של ארה"ב מהמועצה תיטיב עם ישראל, גורמים אמריקאים אחרים טוענים כי פרישתה של ארה"ב יכולה לגרום לכך שישראל תישאר אפילו יותר מבודדת במועצה, דבר שעלול לחזק מדינות כמו מצרים, פקיסטן ורוסיה.