״יהודי זה אומר שקרן”, “יהודי זה מי שדוקר אנשים מאחורי הגב”, "יהודי זה איש פחדן שהורג אנשים חלשים״ – אלה רק כמה דוגמאות שבהן נתקלו השבוע נציגי ההסתדרות הציונית בבית ספר עממי באיסטנבול שבטורקיה
 
מתברר שהמשבר בין ישראל לטורקיה אינו משפיע רק על התיירים המחפשים חופשות הכל כלול זולות ביולי־אוגוסט אלא גם ובעיקר על הקהילה היהודית החיה ברחבי המדינה המוסלמית הגדולה. מדובר בקהילה בת מאות שנים, שנושאת בגאווה את המורשת והמסורת היהודית, החל מגירוש ספרד. 

כרזות אנטישמיות בטורקיה. קרדיט: ההסתדרות הציונית העולמית


כיום הקהילה היהודית בטורקיה חשופה להסתות אנטישמיות, הנעשות תוך כדי הטיית דעת הקהל ברחוב נגד מדינת ישראל ונגד העם היהודי. מסיבה זו עולה החשש לשלומם של יהודי טורקיה, שכן ההיסטוריה מעידה כי רצח על רקע אנטישמי מגיע בעקבות הסתה מתמשכת. 


לדברי נציגי ההסתדרות הציונית, לאחרונה אנו עדים להקצנה בביטויים נגד מדינת ישראל והעם היהודי על ידי גורמי ממשל טורקיים, ובראשם נשיא טורקיה.
“בדוגמה הנוכחית נמצאו שלטים בבית ספר עממי באיסטנבול ובו הכיתובים: ‘יהודי זה אומר שקרן’, ‘יהודי זה מי שדוקר אנשים מאחורי הגב’, ‘יהודי זה איש פחדן שהורג אנשים חלשים’. בשלט נוסף נכתב שיש להגיע לירושלים ולשחרר אותה”, מדגימים בהסתדרות הציונית.

בתגובה על הביטויים הקשים אומר סגן יו”ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה למאבק באנטישמיות יעקב חגואל: “אני מחזק את ידי הקהילה היהודית בטורקיה וקורא לה לעמוד איתן בפני ההשמצות נגד עם ישראל ומדינת ישראל”.