ישראל פינתה 800 מאנשי "הקסדות הלבנות", כוח ההצלה האזרחי הפועל בסוריה בשטחים שבשליטת המורדים, לשטח ירדן, כך דווח הלילה (ראשון) בעיתון הגרמני "בילד". לפי דיווח של כתבי העיתון בישראל, צה"ל סייע לפנות את 800 הסורים מהגולן הסורי לירדן, ומשם הם יועברו לבריטניה, קנדה וגרמניה. הפינוי החל במוצאי שבת כאשר כוח האו"ם סייע לאנשי "הקסדות הלבנות" לחצות בבטחה מדרום מערב סוריה לשטח רמת הגולן. לפי "בילד", הפינוי הוא תוצאה של משא ומתן בין ארצות הברית, רוסיה והמשטר הסורי.



מדובר צה"ל נמסר: "בהמשך לבקשת ארה"ב ומדינות אירופאיות נוספות, ובהתאם להנחיית הדרג המדיני השלים צה"ל בשעות האחרונות מאמץ הומניטרי לחילוץ פעילים בארגון סורי אזרחי ובני משפחותיהם משטח הלחימה בדרום סוריה, לאחר שנשקפה סכנה מיידית לחייהם. העברתם של הנמלטים דרך ישראל בוצעה כמחווה הומניטרית יוצאת דופן, והם הועברו מישראל למדינה שכנה. ישראל לא מתערבת בלחימה הפנימית בסוריה, וממשיכה לראות במשטר הסורי כאחראי לכל הנעשה בשטח סוריה".
 

ממשלת ירדן אישרה כי התירה את כניסתם של 800 אזרחים סורים בשל "סכנה לחייהם". דובר משרד החוץ בעמאן, מוחמד אל קאייד, אמר כי הסורים יועברו למדינות מערביות וכי הבקשה אושרה מסיבות הומניטריות בלבד. ארגון ההצלה הסורי טרם הגיב לידיעה.



 גבול סוריה באזור קונטרה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90
גבול סוריה באזור קונטרה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90



כזכור, ביום חמישי הושג הסכם כניעה של המורדים במחוז קוניטרה שבדרום מערב סוריה, סמוך לגבול עם ישראל. כתב סוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא" אמר כי ההסכם שהושג יאפשר למורדים שמסרבים להגיע להסדר לצאת מקוניטרה ולהגיע למחוז אידליב שבצפון, מבלי שיהיה צורך בלחימה בין הצדדים. עם אלו המעוניינים להישאר ייחתם הסכם נפרד בו יוכלו ליישב את מעמדם עם המשטר.



בעקבות ההסכם, הצבא הסורי יחזור לנקודות שבהן היה לפני תחילת הלחימה ב-2011, כשמשמעות הדבר היא שהמצב יחזור למעשה לקדמותו. לפי מספר סעיפים ממנו, שפורסמו ב"כאן 11", הצבא הסורי יכנס בליווי המשטרה הצבאית הרוסית לקו הפסקת האש בהתאם להסכם הפרדת הכוחות של 1974. בתחילת החודש, אסד כבש את אזור מעבר נסיב בגבול בין ירדן וסוריה. המעבר נמצא במחוז דרעא ונכבש על ידי המורדים ב-2015.