ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך הערב (שני) את על החלטתו להטיל סנקציות כלכליות חדשות על איראן. "אני מברך את הנשיא טראמפ ואת הממשל האמריקני על ההחלטה החשובה להטיל סנקציות על איראן. זה רגע חשוב לישראל, לארה"ב, לאזור, לעולם כולו. הוא מסמל את הנחישות לבלום את התוקפנות האזורית של איראן וגם את התוכניות המתמשכות שלה להתחמש בנשק גרעיני", הצהיר נתניהו. 



רה"מ ביקש גם ממדינות נוספות לפעול באופן דומה: "אני קורא למדינות אירופה, שמדברות על עצירת איראן, להצטרף למהלך הזה. הגיע הזמן להפסיק לדבר, הגיע הזמן לעשות, זה בדיוק מה שארה"ב עשתה וזה מה שאירופה צריכה לעשות".



הממשל האמריקאי, כאמור, יטיל הלילה בחצות הגבלות פיננסיות חדשות על טהרן, כך הודיע הבית הלבן. הסנקציות המדוברות יפגעו ברכישת דולרים אמריקאים, ויתמקדו במסחר במתכות, פחם, תוכנות תעשייתיות ותחום הרכב.




לפי בכירים בארה"ב, המנהיג האמריקאי מוכן להיפגש עם מקביליו האיראנים בכל עת, במאמץ לגבש הסכם חדש עם טהרן, לאחר הפרישה מהסכם הגרעין במאי 2015. "אין ספק כי הסנקציות הכלכליות הללו ימשיכו להביא ללחץ משמעותי", אמר אחד מהם.

לדברי גורם נוסף, "טראמפ ייפגש עם המנהיגות האיראנית בכל עת כדי לדון בעסקה מקיפה של ממש, שתכלול את שאיפותיה האזוריות של איראן, תשים קץ להתנהגותם המרושעת של מנהיגיה, ותניע אותם מהניסיון לפתח נשק גרעיני".

וושינגטון מתכוונת לנקוט במספר צעדים שנמנעה מהם במהלך הסכם הגרעין, בהם הסנקציות הכלכליות. בחצות הלילה, כאמור, יוטלו הגבלות חדשות שמטרתן לפגוע בגישת המנהיגות האיראנית למשאבים. לדברי הבכירים האמריקאים, הן נועדו לשנות את התנהגות משטר האייתוללות ולא להביא לשינוי המשטר.

"אנו מודאגים מאוד מהדיווחים על אלימות המשטר האיראני נגד אזרחים בלתי חמושים", טען אחד מהם, והוסיף: "ארה"ב תומכת בזכותו של העם האיראני למחות נגד השחיתות והדיכוי ללא חשש מפעולת תגמול".