סותמים פיות: הרשויות בטורקיה חוקרות פוסטים של גולשים ברשתות החברתיות שכתבו על היחלשות שווי הלירה הטורקית והמצב השלילי של הכלכלה המקומית. ממשרד הפנים הטורקי נמסר היום (שני) כי 346 חשבונות ברשתות החברתיות שהעלו פוסטים לגבי שער החליפין של הלירה עם הדולר "בצורה פרובוקטיבית", זוהו מאז ה-7 באוגוסט, וכי תינקט פעולה משפטית נגד המשתמשים. ההודעה באה על רקע החלטתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להכפיל את המס על המתכות המיובאות מטורקיה. 



התובע הכללי באיסטנבול אמר כי טורקיה נמצאת תחת "מתקפה כלכלית" והבטיח לנקוט בפעולה משפטית נגד כלי תקשורת ומשתמשים ברשתות החברתיות "שמשרתים מטרה זו". דוברו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, טען כי הכלכלה חזקה וכי "אף אחד לא צריך להתייחס לספקולציות בחדשות". הוא הוסיף כי משרד האוצר והבנק המרכזי נקטו בצעדים הנחוצים להתמודדות עם המצב.



ארדואן אמר אמש בנאום שנשא בישיבה של מפלגת הצדק והפיתוח במזרח המדינה כי "אנחנו אומרים ביי למי שיוותר על שותפותו האסטרטגית עם טורקיה, לטובת יחסיו עם ארגוני הטרור". במסגרת דבריו, האשים למעשה המנהיג הטורקי את וושינגטון באחריות לניסיון ההפיכה הצבאית נגדו ב-2016, כשאמר לקהל המשולהב כי "מה שהם לא הצליחו לעשות בניסיונות ההפיכה שלהם, הם מנסים עכשיו לעשות עם המטבע. זה מה שאני מכנה מלחמה כלכלית".  


כוחות ביטחון טורקים. צילום: רויטרס
כוחות ביטחון טורקים. צילום: רויטרס

 
ביום שישי האחרון הכפיל נשיא ארה"ב את המסים על ייבוא פלדה ואלומיניום מטורקיה ב-20% ו-50% בהתאמה. "אישרתי הכפלה של תעריפי המס על פלדה ואלומיניום. ערך המטבע שלהם צונח לעומת הדולר החזק שלנו. המס על האלומיניום יעמוד על 20 אחוזים, ועל הפלדה על 50 אחוזים. היחסים שלנו עם טורקיה אינם טובים בשלב זה", כתב טראמפ ביום שישי האחרון בציוץ בטוויטר.
וושינגטון אף הטילה סנקציות על שני שרים טורקים, בעקבות אי שחרורו של הכומר האמריקאי. ארדואן טען באותה עת כי ארצו לא תכנע לאיום, והדגיש כי היא מוכנה לכל תרחיש פיננסי. "לא נתכופף, אם תתקוף אותנו באמצעות הדולרים שלך, נחפש דרכים אחרות לעשות עסקים. נעבור לשווקים חדשים ולשותפויות חדשות".

כזכור, היחסים בין המדינות התדרדרו והגיעו לשפל חדש, לאור דרישת ארצות הברית לשחרר את הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון, המואשם בטורקיה ב"טרור". הוא הוחזק במשך 21 חודשים בכלא טורקי, לפני שהועבר למעצר בית בשבוע שעבר.