הסנקציות הולכות ומחריפות: בית המשפט בטורקיה דחה היום (רביעי) את ערעורו של הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון, הכלוא במדינה, זאת למרות דרישתה של ארצות הברית לשחררו. בעקבות זאת, כך על פי דיווח בניו יורק טיימס, גורם בכיר בממשל אומר כי בוושינגטון שוקלים להטיל סנקציות נוספות על אנקרה, בהן הגבלה על ענקית התעופה טורקיש איירליינס, החברה השנייה בגודלה בטורקיה, בפעילותה בארצות הברית.



הבוקר הודיעה טורקיה על העלאת המכסים על סחורות אמריקאיות, בהן מכוניות, אלכוהול, טבק, פחם, אורז ומוצרי קוסמטיקה, זאת בתגובה להכפלת מכסי המגן על ייבוא אלומיניום ופלדה מאנקרה, ואישור חוק ההסמכה לביטחון לאומי, המעכב בין היתר את מסירתו של מטוס הקרב F-35, המכונה בישראל "האדיר", לטורקיה.



הצו הנשיאותי, שנחתם על ידי הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן, הביא להעלאת התעריפים על רכבים ב-120%, על משקאות אלכוהוליים ב-140% ועל טבק ב-60%. כעת נדמה כי הקרב בין הצדדים יימשך, בעיקר לאור העובדה כי היום נדחה ערעורו של הכומר, אנדרו ברנסון, להשתחרר ממעצר.



אתמול איים נשיא טורקיה כי מדינתו תחרים מוצרי אלקטרוניקה מארצות הברית. "אם יש להם אייפון, ישנו גם סמסונג מהצד השני", הדגיש. ארדואן ציין עוד כי ננקטו צעדים הכרחיים בכלכלה וכי "חשוב לנקוט עמדה פוליטית נחרצת".



לאחר דבריו הזהירה אמריקה את ארדואן מסנקציות נוספות, אם ימשיך בסירובו לשחרר את הכומר האמריקאי הכלוא אנדרו ברנסון, כך לדברי בכיר בבית הלבן. "שום דבר לא התקדם עד כה", אמר הבכיר לרויטרס. "הממשל יישאר נחוש בנושא הזה. הנשיא מחויב במאת האחוזים להבאתו של הכומר ברנסון הביתה ואם לא נראה פעולה בימים או בשבוע הקרוב עשויה להיות פעולה נוספת". הבכיר, שדיבר בעילום שם, הוסיף כי הפעולה תבוא כל הנראה בצורה של סנקציות כלכליות: "הלחץ יימשך אם לא נראה תוצאות".



ארצות הברית שוקלת גם להטיל קנס נגד בנק "האלקבנק" שבבעלות ממשלת טורקיה, על כך שסייע לאיראן לחמוק מהסנקציות האמריקאיות. הדברים נאמרו יום לאחר שהיועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון בולטון, נפגש עם שגריר טורקיה בוושינגטון סרדאר קיליץ', ואמר לו כי ארצות הברית לא תוותר בסוגיית הכומר.