הסכנה שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ללא עסק, ברקזיט גדולה מאי פעם, כך אמר היום (שלישי) נשיא האיחוד, דונלד טוסק. במקרה כזה, הוא אומר, ב-29 במרץ, התאריך האחרון להשגת הסכם, לונדון תיקלע למערבולת חוקתית ולכאוס בגבולות. דבריו של טוסק, באים לקראת פסגת ראשי המדינות החברות באיחוד, ביום רביעי בבריסל, בו צפויה מיי לדבר בפני עמיתיה ולדון עמם על המחלוקות בין הצדדים.



בפסגה עצמה, צפויים מנהיגי המדינות להעניק למיי קבלת פנים קשוחה ולומר לה שעליה להשיג תמיכה לעסקת היציאה מהאיחוד שעל השולחן, או לצאת לעזוב אותו ללא הסכם במרץ. גורמים בבריסל אומרים כי המנהיגים יאמרו למיי שאין להם הרבה יותר להציע מאז השיחות נתקעו ביום ראשון והם יגבירו את ההכנות לעזיבת בריטניה ללא הסכם.



טוסק אמר כי על מיי להביא פתרון יצירתי שישבור את המבוי הסתום לגבי הגבול בין בריטניה לאיחוד באירלנד. לדבריו, מדובר ב"קשר גורדי" והבהיר שמיי היא לא אלכסנדר מוקדון, שמסוגלת לחתוך דרך האופוזיציה בלונדון ובבלפסט.



"נכון לעכשיו, בריטניה נשואת ונותת עם בריטניה", אמר שר החוץ של בלגיה, דידייה ריינדרס, כשהוא מתייחס לבעיות של מיי עם חברי ממשלתה ותומכיה. "אנחנו צריכים שבועות נוספים כדי לראות אם אפשר להשיג עסקה. נמשיך לעבוד ברוגע".



לאחר הפגישה עם מיי, מנהיגי 27 המדינות האחרות באיחוד ידונו אם לקיים פסגה בנובמבר, אבל לדברי טוסק, הם יצטרכו להאמין שהעסקה קרובה - ובלי מהלך חדש מצדה של ראש ממשלת בריטניה, האמונה הזו נראית רחוקה מאוד.



נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, יסביר לראשי המדינות על תוכניות האיחוד במקרה שלא תהיה עסקה, כולל חקיקת חירום כדי להתמודד עם ההפרעות הצפויות בתחבורה ובקשרי המסחר. ואילו נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שארצו עמודת בפני שאלות קשות לגבי המסחר והתנועה בתעלת למאנש, רוצתה לראות הרבה יותר בהירות לגבי העתיד, כדי להראות שהאיחוד יכול להתמודד עם עזיבת בריטניה את הגוש האירופי.