ג'וזף צ'רני בן ה-90, שניצל מהטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, פנסילבניה, סיפר ל"וושינגנטון פוסט" הערב (ראשון) על רגעי הזוועה בבית התפילה "עץ חיים" בעיר. "היה רעש, זה נשמע כמו מתלה מעילים שנפל", שחזר צ'רני, שהרכין את ראשו מתחת לאחד הספסלים בבית הכנסת, לצד שמונה מתפללים נוספים שעמדו לידו.

בשלב זה, לדבריו, התוקף הופיע בפתח בית הכנסת ופתח בירי לכל עבר. "הרמתי את העיניים וראיתי את הגופות. לא יכולתי להישאר שם". צ'רני החליט לברוח מהמקום ולא נפגע מהירי.

הוא מתפלל בבית הכנסת מאז שנת 1955, אז עבר עם משפחתו לשכונה. העובדה שהכיר את הבניין על בוריו, הצילה, ככל הנראה, את חייו. כשהכדורים התחילו לעוף לכל עבר, הוא ברח עם שניים נוספים לקומה השלישית של הבניין. 

כוחות הביטחון האמריקאים בזירת האירוע. צילום: AFP
כוחות הביטחון האמריקאים בזירת האירוע. צילום: AFP


"הבניין הזה מסובך", הוא אומר. "הוא קטן, אבל עם השנים הוסיפו לו חלקים. יש המון חללים קטנים, שהכרנו". לאחר שהחליט להימלט הוא מצא את עצמו בתוך חדר אחסון, מלא בקופסאות קרטון. "כולנו ידענו שעזיבה מוקדמת של החדר תביא למותנו". 
לאחר זמן מה, הוא החליט לצאת ממקום המסתור שלו, ואז נתקל בשוטרים. "בהתחלה הרגשתי משותק, קהה חושים. אני לא צריך לומר לך כמה נורא זה היה", אמר למראיין. 

שמותיהם של הנרצחים בפיגוע הם ג'ויס פיינסברג, בת 75, ריצרד גוטפריד בן 65, רוז מלינגר בת 97, בן רבינוביץ' בת 66, ססיל רוזנטל בת 59 ואחיה דייויד רוזנטל בן 54, ברניס סיימון בן 84 ובעלה סילבן סיימון בן 86, דניאל שטיין בן 71, מלווין ווקס בן 88 וארוייון יאנגר בן 69.

ההלם על פני תושבי האזור לאחר האירוע. צילום: AFP
ההלם על פני תושבי האזור לאחר האירוע. צילום: AFP