מאות עובדי תעשיית הסוכר באיראן התבצרו אתמול במסגד בעיר שוּש שבמחוז חוזסטאן שבדרום מערב המדינה כאקט של מחאה וקראו "מוות לרודנים".  העובדים הזועמים, שלא קיבלו שכר עבור עבודתם  מאז כניסתו לתוקף של גל הסנקציות האמריקאיות האחרון, לפני כשבועיים, כיתרו את אימאם המסגד תוך שהם קוראים קריאות נגד משטר האייתוללות. במקביל, מאות אחרים הפגינו בסמוך למפעל הסוכר.



על אף שהסנקציות האמריקאיות הופנו בעיקר נגד המערכת הבנקאית ותעשיית הנפט באיראן, חידוש הסנקציות מאז פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין פגע ביכולתה של איראן לייבא סחורות אל תוך שטחיה.  לאחר החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות בשנת 2015, הפכה איראן לאחת מ-10 היבואניות הגדולות בעולם של סוכר, והייצור המקומי צומצם.



בתוך כך, נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר היום (שבת) כי איראן ועיראק יוכלו להגדיל את היקף הסחר ביניהן, ולעלות מ-12 מיליארד דולר לכ-20 מיליארד דולר. דבריו של רוחאני, שנאמרו בפגישה עם נשיא עיראק, ברהם צאלח, הגיעו  כשבועיים לאחר שארצות הברית החזירה את הסנקציות המכוונות לתעשיית הנפט המרכזית באיראן, כמו גם את ענפי הבנקאות והתחבורה שלה.



"כיום, היחסים הכלכליים בין שתי המדינות מגיעים לכ-12 מיליארד דולר בשנה, ובאמצעות המאמצים הדו-צדדיים אנו יכולים להעלות את הנתון הזה ל-20 מיליארד דולר", אמר רוחאני בשידור ישיר בשידור חי בטלוויזיה האיראנית.



גורמים עיראקים אמרו בשבוע שעבר ל"רויטרס" כי עיראק הסכימה להחלפת מוצרי מזון עיראקים עם איראן עבור אספקת גז ואנרגיה איראנית. עוד נמסר, כי


עיראק מבקשת אישור מארצות הברית לאפשר לה לייבא גז איראני לתחנות הכוח שלה, וגורמים רשמיים אומרים כי יש צורך ביותר זמן כדי למצוא מקור חלופי מאשר ויתור של 45 יום שהוענק לה על ידי ארה"ב.



עיראק מייבאת מגוון רחב של סחורות מאיראן כולל מזון, מוצרים חקלאיים, מכשירי חשמל לבית, מזגנים וחלקי חילוף לרכב. רכיב הסחורות של היבוא האיראני לעיראק היה כ -6 מיליארד דולר ב-12 החודשים שהסתיימו במרץ 2018, ומהווה כ -15% מסך היבוא של עיראק ל -2017. כמו כן, בין שתי המדינות ישנם גם חוזי אנרגיה שתרמו לנפח המסחר סכום של 12 מיליארד דולר בשנה שעברה.