דרמה פוליטית בבריטניה: ראש הממשלה תרזה מיי ביטלה את ההצבעה המתוכננת למחר בפרלמנט על תוכנית הברקזיט, מחשש לתבוסה כך מדווח היום (שני) ב-BBC. העורכת הפוליטית של תאגיד השידור הבריטי, לורה קונסברג, צייצה בטוויטר כי שלושה שרים בקבינט אמרו לה שההצבעה מבוטלת. אמש דווח כי ראש מיי צפוייה לעכב את ההצבעה הפרלמנטרית שהייתה אמורה להתרחש ביום שלישי הקרוב על עסקת הברקזיט ולטוס לבריסל בשבוע הבא על מנת לנסות ולהשיג תנאים טובים יותר מהאיחוד האירופי כך פרסם עיתון ה"סאנדיי טיימס".



מיי עצמה צפויה למסור היום הודעה לגבי הברקזיט, אם כי עדיין לא ידוע מה תאמר. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, אמר כי "במידה ולא נתפוס את ההזדמנות ולא נאשר את הסכם הברקזיט של מיי, קיימים סיכונים אמיתיים". לדבריו, הממשלה לא מתכוונת לדחות את מועד העזיבה, שנקבע ל-29 למרץ.



בתגובה למבוכה בקרב השמרנים,הוציאה מפלגת הלייבור הודעה, לפיה "למדינה אין יותר ממשלה מתפקדת, ותוכניותיה לעזוב את האיחוד האירופי צריכות לעמוד במרכז הדיונים עם האיחוד האירופי". יו"ר הלייבור, ג'רמי קורבין, אמר כי "הממשלה החליטה של תוכנית הברקזיט כל כך הרסנית, שהיא נוקטת בצעד הנואש של דחיית ההצבעה". 



מוקדם יותר היום קבע בית הדין האירופי לצדק כי בריטניה יכולה לבטל את הליך הברקזיט גם מבלי לבקש אישור מהשותפות אחרות באיחוד האירופי. בעקבות הדיווח, שער הלירה שטרלינג קפץ ב-0.12 אחוז ל-1.2758 דולר. המקרה הובא לבית המשפט על ידי קבוצת מחוקקים סקוטיים שביקשו פסק דין משפטי שיאפשר לבריטניה לבטל את הסכם הברקזיט באופן חד צדדי לפני הדד-ליין שנקבע להליך בחודש מרץ 2019.

המחוקקים הסקוטים טענו בפני בית המשפט כי הם רוצים להבהיר את הסוגיה על מנת לסייע להחלטות המתקבלות בבריטניה, ואילו ההמשלה הבריטית טענה כי הם מתנגדים להליך החד צדדי. לטענתם, התיק הועלה בפני בית המשפט מונע משיקולים פוליטיים במטרה לסכל את הברקזיט המתוכנן.
הנציבות האירופית ומועצת האיחוד האירופי, שגם העידו בפני בית המשפט, טענו כי ביטול הפעלת סעיף 50 לעזיבת האיחוד האירופי על ידי אחת המדינות צריך לכלול הסכמה של המדינות האחרות החברות באיחוד. החשש באירופה הוא מכך שהפרצה תנוצל לסחיטת האיחוד על ידי מדינות שאינן מרוצות מהמדיניות האירופית, שיוכלו לאיים בעזיבת האיחוד באופן שגור ולאחר מכן לבטל את החלטתם. 

תרזה מיי. תצליח להוציא לפועל את הברקזיט? צילום: רויטרס

 
הממשלה הבריטית חוששת כי ההחלטה תסלול את הדרך למשאל עם שני, על מנת לתת לציבור את האפשרות להחליט האם להישאר באיחוד האירופי, לאחר שהסכם הברקזיט הסתבך ועורר מחלוקת רחבה בבריטניה באשר לכדאיותו.
הממשלה הבריטית מיהרה להודיע כי תעזוב את האיחוד האירופי בחודש מרץ 2019 כמתוכנן. מחר צפוי הפרלמנט הבריטי להצביע על ההסכם שהציע תרזה מיי, ובמידה ויירשם רוב כנגדו, הסיכויים לביטול הברקזיט לחלוטין יעלו. 

שר הסביבה הבריטי, מייקל גוב, אמר כי בריטניה לא רוצה להישאר באיחוד האירופי, ותעזוב אותו ב-29 למרץ. הוא גינה את אלו המבקשים להדיח את תרזה מיי מראשות המפלגה השמרנית, וטען כי על אף הביקורת הרבה, ההסכם אליו הגיעה מיי יכול לזכות בתמיכה בפרלמנט הבריטי. 



אמש דווח כי ראש מיי צפוייה לעכב את ההצבעה הפרלמנטרית שהייתה אמורה להתרחש ביום שלישי הקרוב על עסקת הברקזיט ולטוס לבריסל בשבוע הבא על מנת לנסות ולהשיג תנאים טובים יותר מהאיחוד האירופי כך פרסם עיתון ה"סאנדיי טיימס".

שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, אמר כי "במידה ולא נתפוס את ההזדמנות ולא נאשר את הסכם הברקזיט של מיי, קיימים סיכונים אמיתיים". לדבריו, הממשלה לא מתכוונת לדחות את מועד העזיבה, שנקבע ל-29 למרץ.