ארבעה מחמשת קציני הצבא של גבון, שניסו לבצע הבוקר (שני) הפיכה צבאית, נעצרו על ידי כוחות המשטרה של המדינה בתחנת הרדיו עליה השתלטו לזמן קצר. הקצין החמישי הצליח לברוח מהכוחות וכעת מתבצעים סריקות וחיפושים אחריו. דובר הממשלה מסר כי ניסיון ההפיכה נמצא תחת שליטה וכי "הממשלה חזרה ליציבותה". 

הכל התחיל כאשר הבוקר ניסו הקצינים הצבאיים לבצע הפיכה במדינה, השתלטו על תחנת הרדיו הממלכתית והודיע על אי שביעות רצונם מהנשיא עלי בונגו, שמתאושש בימים אלו משבץ במרוקו. הקצינים טענו בדבריהם כי ההודעה שנשא הנשיא לקראת השנה החדשה, בה הודיע על מחלתו, "חיזקה את הספקות ביכולתו של של הנשיא להמשיך לשאת באחריות תפקידיו במשרד הממשלה". 

הודעת הרדיו של הקצינים שודרה בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר (זמן מקומי). מקור המקורב לממשלה אמר כי היו יריות סביב תחנת הטלוויזיה הלאומית, אך נראה כי רק קבוצה קטנה של חיילים הייתה מעורבת בדבר. דובר הנשיאות אמר כי הוא יפרסם הודעה בקרוב. 



נשיא גבון, עלי בונגו. צילום: רויטרס



בונגו, בן 59, אושפז בחודש אוקטובר בסעודיה לאחר שסבל משבץ מוחי, ומאז הוא נמצא במרוקו להמשך טיפולו. בנאום שנשא ביום החגיגות לשנה החדשה הודה בונגו בבעיות הרפואיות שלו, אך הודיע כי הוא מחלים. משפחת בונגו שולטת בגבון כבר כמעט כחצי מאה. החיילים המורדים קראו לצבא להשתלט על אמצעי התחבורה, התחמושת ושדות התעופה. בהצהרת הקצינים בתחנת הרדיו הם פנו לצעירים בגבון ואמרו "צעירים יקרים, הגיע הזמן לשלוט על הגורל שלכם". 



אוכלוסייתה של גבון מונה כ-1.7 מיליון בני אדם. השפה הרשמית במדינה היא צרפתית, והמצב הפוליטי בה יציב ביחס לשכנותיה. מבחינה כלכלית גבון אף משגשגת ביחס לרוב מדינות אפריקה, בעיקר הודות לרווחי הנפט. הנשיא השני של גבון, עומאר בונגו, שלט בה לאורך רוב שנות עצמאותה של המדינה, מ-1967 ועד למותו ב-2009. לאחר מותו של עומאר נבחר בנו, עלי בונגו, לנשיא. עקב טענות לזיוף רחב היקף באותן בחירות החל גל מהומות במדינה. 



כזכור לפני כחודש נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בלשכתו בירושלים עם סגן נשיא גבון, ד"ר פייר קלאבר מגאנגה מוסאבו. בפגישה דנו השניים בחיזוק היחסים בין המדינות בתחומי החקלאות, ניהול משק מים, אנרגיה ועוד.