סקר חדש של קרן עזריאלי וועידת התביעות מגלה בורות מדאיגה בנושא השואה בקנדה, בייחוד בקרב בני דור המילניום. נתוני הסקר מטרידים במיוחד בהתחשב ביחסים החמים השוררים בין קנדה לישראל, והם מעוררים מחדש שאלות נוקבות בנוגע לחינוך ולשיח התקשורתי על אודות אחד הפרקים האפלים בתולדות האנושות, דווקא בדמוקרטיות מערביות שאינן חשודות בשנאת זרים בכלל ובאנטישמיות בפרט. 
 
כ־54% ממשתתפי הסקר, 62% מהם נולדו במאה הנוכחית, לא ידעו כי 6 מיליון יהודים נרצחו בשואה; 23% מהקנדים סבורים שמספר היהודים שנרצחו בשואה נמוך מ־2 מיליון; ו־%24 נוספים לא ידעו כמה יהודים נרצחו.
 
52% מהנשאלים הצעירים לא היו מסוגלים לנקוב ולו בשם אחד מיותר מ־40 אלף מחנות הריכוז והגטאות שפעלו בזמן המלחמה, ו־22% מהם לא שמעו על השואה, או אינם בטוחים ששמעו עליה. יתרה מכך, 57% מהמבוגרים בקנדה סבורים שהשואה מעניינת את הציבור פחות מאשר בעבר. עם זאת, 48% מכלל הנשאלים חושבים שאירוע דומה לשואה יכול להתרחש שוב במדינות דמוקרטיות מערביות, ולפיכך קיימת הסכמה רחבה בציבור הבוגר בקנדה (82%) לגבי הצורך בהוראת נושא השואה בבתי הספר.
 

אשר למדיניות ההגירה בזמן המלחמה, 32% מאמינים כל פליט יהודי שברח מאירופה יכול היה למצוא מקלט בקנדה, אף שבפועל, בתחום זה קנדה מדורגת בתחתית הלא מחמיאה של הדמוקרטיות המערביות, ו־5,000 פליטים יהודים בלבד הורשו להיכנס בשעריה. אם לא די בכך, קנדה אישרה לכ־2,000 פושעי מלחמה נאצים להגר אליה לאחר מלחמת העולם השנייה.
 
"כששמענו על המחקר הראשון של ועידת התביעות שנערך בארה"ב", מספרת נעמי עזריאלי, יו"ר ומנכ"ל קרן עזריאלי, "רצינו מאוד לערוך סקר דומה בקרב תושבי קנדה. אני מוכת תדהמה ומאוכזבת מהתוצאות. מתברר שיש מחסור חמור בהוראת השואה במערכת החינוך, ועלינו לפעול לכך שהדור הצעיר יידע כיצד להפיק לקחים מן העבר. 
 
"הסקר מוכיח שהיקפי הוראת השואה אינם מספקים", מוסיף נשיא ועידת התביעות יוליוס ברמן, "ועלינו לעבוד יחד כדי לתקן זאת. לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אנו זוכים לתזכורת על חשיבות החינוך ועל תפקידו המכריע במניעה של הישנות זוועות השואה".