ממשלת צרפת מחתה רשמית בפני ממשלת פולין על ההפרעות החמורות מצד נציגים פולנים בכנס אקדמי שהתקיים בשבוע שעבר בפריז בהשתתפות חוקרים צרפתים ופולנים, שעסק באחריותם של פולנים להרג יהודים בשואה. פעילים לאומנים, שנתמכו על ידי נציגים רשמיים של ״המכון הפולני לזיכרון״, ניסו לפוצץ את האירוע, איימו והטיחו עלבונות אנטישמיים כלפי המשתתפים. 

שגרירות פולין ציטטה והפיצה באתר הרשמי שלה את דברי המפריעים. שרת המדע והחינוך הגבוה של צרפת, פרדריק וידאל, כתבה לעמיתה הפולני ירוסלב
גובין מכתב שבו היא דורשת מממשלת פולין להתנער באורח חד־משמעי ממה שהתרחש. ״סדרה זו של אירועים חמורים נראית כמי שנהנתה מסיוע של נציגי המדינה הפולנית״, כתבה השרה הצרפתייה, ״מה שעלול להתפרש כהתערבות בלתי נסבלת בדיון המדעי״.

התקריות אירעו בסוף השבוע שעבר בבית הספר הגבוה היוקרתי למדעי החברה בפריז, שם התכנס במשך יומיים סימפוזיון בינלאומי בשיתוף קרן השואה. במרכז הסימפוזיון עמדה ״האסכולה החדשה של חקר השואה בפולין", עם הרצאותיהם של חוקרים שדי באזכור שמם כדי להעלות את לחץ דמם של מנהיגי פולין – בהם הפרופסורים ברברה אנגלקינג, יאן גרבובסקי, יאצק ליאוציאק, יואנה טוקרסקה־בקיר ו״הנורא מכולם״ - מייסד האסכולה וחושף האמת על טבח היהודים בידי שכניהם הפולנים בעיירה ידבבנה: יאן תומאש גרוס.
 

וידאל. "סדרה של אירועים חמורים". צילום: רויטרס
וידאל. "סדרה של אירועים חמורים". צילום: רויטרס


במהלך יומיים סוערים ניסו חוקרים להביא את גרסתם שסותרת את ההיסטוריה הרשמית ומעריכה כי כשני שלישים מן היהודים שהצליחו להמלט מהגטאות והמחנות – כ־250 אלף איש - חוסלו בידי הפולנים או שנמסרו על ידם לנאצים.

בסיומם פרסם מנהל המוסד האקדמי הצרפתי, פרופ' כריסטוף פרושאסון, הודעה שלפיה הוא שוקל הגשת תביעה פלילית נגד נציגים פולנים רשמיים וחברי ארגונים לאומניים, שהפריעו למהלכם התקין של הדיונים, לאחר שבועות של לחצים ואיומים שקדמו לכינוס בניסיון לבטל אותו. ״גבול הנסבל נחצה כשהמתערבים השמיעו טיעונים אנטישמיים״, נכתב בהודעת המוסד, ״הנהלת בית הספר מגנה את הפגיעות בחופש הביטוי ובחופש האקדמי, המצטרפות למצב המדאיג של איומים על חוקרים במדינות מזרח אירופה. ‘מכון הזיכרון הלאומי’ הרשמי של פולין מתלונן שלנציגו ניתנו רק חמש דקות לדבר. אבל גם בדקות המועטות שניתנו, לדבריהם, למתנגדים - הם הספיקו להאשים את היהודים בביצוע פשעים על פי התלמוד, איימו על החוקרים וכינו אותם ‘חזירים קומוניסטים יהודים’״.

יש לציין כי הנציגים הפולנים הרשמיים ובתוכם, לדברי המארגנים, אנשי שגרירות פולין שתיאמו את הפעולות, עסקו בעיקר בצילום הדיונים ובהפצתם המיידית ברשתות החברתיות - שם הם זכו מיד למאות תגובות אנטישמיות מאיימות.