ישראל החרימה את מושב המועצה הבינלאומית לזכויות האדם של האו"ם שדנה בדו"ח ועדת החקירה המיוחדת לחקירת אירועי הירי בגבול רצועת עזה בשנה שעברה, שמסקנותיה יועברו לנציבת זכויות האדם של האו"ם לצורך הצגתם בפני בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. בדיון שנערך היום (שני) בעיר ז'נבה שבשוויץ, גונתה כמובן ישראל בידי המשלחות המוסלמיות, כשמתקפת השיא היתה עם הגינוי של נציג סוריה בוועדה, כשנציגי לוב, אלג'יריה וטורקיה הצטרפו אליו. לעומתם, ויתר נציג איראן על זכות הדיבור. נציגי מדינות אירופה אמרו כי אמנם לישראל הזכות להגן על עצמה, אבל הצטרפו לגינוי לפיו הירי כלפי המפגינים לא היה מידתי.
במהלך הדיון אתמול, או כפי שהוא הוצג רשמית כ"דיאלוג עם חברי הוועדה", הפגין היו"ר הארגנטינאי סנטיאגו קאנטון זהירות ולא דיבר מפורשות על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו לכאורה על ידי ישראל. עם זאת, במסיבת העיתונאים שהוא ערך אחר כך הוא הצהיר כי לוועדה "יש בסיס סביר להניח שישראל ביצעה" פשעים כאלה. ובגרסה המרוככת - כוחות הביטחון הישראלים ביצעו הפרות קשות של זכויות האדם והחוק ההומניטרי הבינלאומי. 
כך גם לגבי הגשת תלונה על פשעים אלה לבית הדין הפלילי הבינלאומי. חברי הוועדה טוענים כי יש מספיק חומרים שעשויים לשמש לתביעה כזאת וכי הם יועברו לידי הנציבה לזכויות האדם, מישל באשלה. הנספחים שפורסמו לדו"ח אמנם אינם כוללים את "הרשימה השחורה" המפורסמת של אזרחים וגורמים ישראלים שעלולים להיות מעורבים בפשעים שבהם מדובר, אבל היו"ר קאנטון אמר בתשובה לשאלת "מעריב השבוע" כי בידי הנציבה נמצאים תיקים רבים עם חומר חסוי שכוללים רשימות רלוונטיות מסוג זה. 

בתום יום הדיונים ייקבע כי חקירה בנושא נדרשת קודם כל מישראל, "כדי שהאחראים יתנו דין וחשבון", וכי על ישראל להרחיב אותה "גם למקרים שבהם היו פצועים ולא רק הרוגים, וכי עליה לשנות את כללי הירי לעבר אוכלוסיה אזרחית". לגבי חמאס, הוועדה הודיעה כי אינה סבורה כי העשרות הרבות בני אדם שנורו באירועי הגדר, כולל ילדים, עיתונאים ועובדים רפואיים, אכן תקפו את כוחות הביטחון הישראלים בשם החמאס, מאחר והמחאה הייתה אזרחית.
עם זאת, יו"ר הוועדה קאנטון דורש מארגון הטרור הפלסטיני למסור למפגינים מידע על מה שעלול להיות צפוי להם באירועים אלה. לטענתו, מבין 189 מקרי המוות של פלשתינים המפורטים בדו"ח, רק בשני מקרים היה הירי של חיילי צה"ל מוצדק. לטענת הוועדה, בין ההרוגים היו רק 29 אנשי הכוחות המזויינים הפלסטינים, לעומת 35 קטינים ושני עיתונאים. 

תומכי ישראל מפגינים נגד הוועדה. צילום: רויטרס
מחר יהיו האזניים כרויות למסיבת העיתונאים של קאנטון, שאגב איננו תומך בדיונים ובגינויים הקבועים נגד ישראל על בסיס סעיף שבע של אמנת המועצה. הקנדי מייקל לינק, השליח המיוחד של לענייני השטחים, כבר מסר את הדיווח שלו שאמור להוביל לחמש הצעות שונות שיובאו לאישור המועצה ביום שישי שאחת מהן אמורה להתייחס, באמצעות אימוץ או הסכמה, לדו"ח הוועדה על אירועי הירי בגבול עזה.
מכיוון שישראל החרימה את הדיון, ניתנה זכות התגובה הראשונה לשני הנציגים הפלסטינים שדרשו את העמדת ישראל לדין בבית המשפט הבינלאומי. מנגד, טענו נציגי ארגונים לא ממשלתיים פרו ישראלים, כמו יו-אן-ווטש וארגון המשפטנים היהודים, שנשאו דברים בדיון בשעה שחבריהם הפגינו בכיכר מול ארמון האומות, האשימו את הוועדה שהיא "כלי בידי החמאס". 
השגרירה הישראלית במוסדות האו"ם, אביבה רז שכטר, שהחרימה את הדיון, הצטרפה לאלף המפגינים - הן משווייץ והן כאלה שהגיעו בהסעות מיוחדות מרחבי אירופה, שארגן ארגון UNWATCH - כשלצידה שגריר ארה"ב בגרמניה, ריצ'ארד גרנל, שאף הוא נשא דברים נגד הוועדה. "כשהאנטישמיות מרימה ראש בכל מקום, המקום הזה נותן לגיטימציה לאפלייה נגד ישראל", אמרה רז שכטר 
היא הוסיפה: "המועצה הזאת מזמינה נציגי משטרים לא דמוקרטיים שרומסים את זכויות האדם בארצם וכן ארגונים לא ממשלתיים אנטישמיים  שמפיצים שקרים ומסיתים נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. חמאס שיבח את הוועדה על עבודתה. האם צריך להוסיף עוד משהו לתיאטרון האבסורד?". יו"ר ארגון יו-אן ווטש, הלל נוייר, שארגן את ההפגנה אמר כי האו"ם מגלה אפליה כלפי ישראל ויש לשים לכך קץ, אחרת "ידי המשתתפים בדיון יטבלו בדם ישראלים ופלסטינים".
עוד נאמו בפני המתכנסים שנשאו קריאות בגנות יחס האו"ם לישראל - הולול ריצארד קמפף, מי שפיקד על הכוחות הבריטיים באפגניסטן , יאן ברטושק, חבר הפרלמנט הצ'כי, והפעיל ההולנדי קאס ואן דר סטאג'. הזמרת הישראלית חגית יאסו, זוכת "הכוכב הבא" בעבר, שרה את "ירושלים של זהב" ואת "התקווה", לפני שהמפגינים יצאו חזרה לארצותיהם והבטיחו "לחזור בכל פעם שצריך ולהתייצב למען ישראל בכל מקום." - כדברי תומס סאנדל, מקים "הקואליציה האירופית למען ישראל".