מועצת הביטחון של האו"ם דנה הלילה (בין רביעי לחמישי) בהכרה האמריקאית בריבונות הישראלית ברמת הגולן, בעקבות הצו הנשיאותי עליו חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מוקדם יותר השבוע. במקביל לדיון, התרחשה תקיפה אווירית בעיר חאלב שבסוריה - אותה מייחסים הצבא וכלי התקשורת במדינה לחיל האוויר הישראלי.



בדיון, שהתקיים לבקשת סוריה, דיברו נציגי המדינות על ההכרה האמריקאית בריבונות הישראלית בגולן, וגם על פעילות כוחות אונדו"ף המפרידים בין ישראל לסוריה. במהלך הדיון, גינו מרבית המדינות את ההחלטה, שזכתה לתמיכה רק מישראל, ארה"ב וגרמניה.



שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי, טען במהלך דבריו כי "בזמן שמועצת הביטחון מתכנסת, ישראל תקפה מהאוויר בחאלב המרוחקת מאות קילומטרים מרמת הגולן". עוד הוסיף, כי ההכרה האמריקנית היא "סטירה בפרצופו של העולם וסותרות את ההחלטות של נשיאי ארה"ב הקודמים". בנוסף, האשים ג'עפרי את טראמפ בכך שהכיר בגולן על מנת לקבל תמיכה מהלובי היהודי בארה"ב, ועקץ את הנציג האמריקני: "אם אתם כל כך רוצים תמיכה ישראלית, אולי תתנו להם כמה מהמדינות שלכם? למה שלא תתנו להם את צפון קרוליינה?".

זעם על הנציג הגרמני. ג'עפרי. צילום: רויטרס


מנגד, שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, טען כי "אף מדינה בעולם לא הייתה מוסרת שטח אסטרטגי לאויביה הגדולים. ללא נוכחות ישראלית בגולן, נמצא חיילים איראניים על שפת הכנרת, מציאות שישראל לא תאפשר לעולם". 

"המשטר הסורי אחראי למשבר הומניטארי מהגדולים בימינו". הוסיף דנון. לדבריו, "שנים שאסד טובח בבני עמו ומאפשר לאיראן להתבסס צבאית בתוך סוריה כדי לפגוע במדינת ישראל. למי האו"ם רוצה לתת את הגולן - ללוחמים איראניים, למליציות שיעיות או לכוחות ג'יהאד? יום יבוא ופשעי המלחמה של הרודן מדמשק ייעצרו. ריבונות ישראל בגולן תישאר לנצח". 
 
לטענת הנציג הגרמני, לא ייתכן שסוריה מבקשת לנהל דיון על הפרות אמריקניות של החלטות מועצת הביטחון - בזמן שהיא הפרה באופן בוטה את החוק הבינלאומי במהלך מלחמת האזרחים במדינה. הדברים הובילו לוויכוח בין השגריר הסורי לבין הגרמני.

עוד בתחילת הדיון, הדגישו נציגי האו"ם כי על פי כלל ההחלטות שהתקבלו בעבר, "רמת הגולן הייתה ועודנה שטח כבוש", והביעו תקווה שהצהרתה של ארה"ב לא תוביל להסלמה באזור. מנגד, נציג ארה"ב בדיון טען כי ההצהרה האמריקאית אינה פוגעת בהסכמי ההפרדה מ-1974, שהסדירו את אזור החיץ או בפעילות של אונדו"ף.

הנציג הרוסי טען כי הצעד האמריקני עשוי להוביל להידרדרות במצב הביטחוני בגבול הצפון, וטען כי תפקידם של כוחות האו"ם למנוע אותה. "לא ייתכן שיחתרו תחת האו"ם, טען. "ארה"ב הכירה בריבונות הישראלית על אף האזהרות שהיו, וצעד כזה לא רק מהווה עבירה על החוק הבינלאומי אלא גם מפר את החלטות מועצת הביטחון, ועידת מדריד ואת היוזמה הערבית. החלטה חד צדדית כזו עשויה לסבך כל אפשרות להסכמי שלום במזרח התיכון".

האיחוד האירופי מתנגד 

זמן קצר לפני תחילת הדיון באו"ם, מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, הצהיר הערב כי ההכרה בריבונות הישראלית "היא הדבר הנכון לעשות" וכי "היא תעזור בפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני".

בטרם הדיון אמר שגריר ישראל באו"ם דני דנון, כי סוריה השתמשה בגולן כמעט 30 שנה "בתור מוצב קדמי נגד מדינת ישראל. היום זו איראן, שרוצה להציב את חייליה על גבול הכנרת. ישראל לא תאפשר מציאות כזו לעולם, והגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תכיר בכך. ארה"ב וישראל יעמדו כחזית אחת בדיון מול הצביעות והשקרים."



כזכור, שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני הודיעה כי כל 28 מדינות האיחוד אינן מכירות בריבונות הישראלית בגולן. לדברי מוגריני, "בהתאם למשפט הבינלאומי ולהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם 242 ו-497, האיחוד האירופי לא מכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, כמו גם בשאר השטחים הכבושים מאז יולי 1967, שאינם חלק מישראל".



במשרד החוץ הצרפתי הבהירו כי ארה"ב והנשיא טראמפ הפרו את החוק הבינלאומי. "ההכרה ברמת הגולן, שהיא שטח כבוש, מנוגדת לחוק הבינלאומי". הצרפתים הזכירו כי במקביל להתנגדות הצרפתית להחלטת טראמפ בנוגע לריבונות ישראל בגולן, עומדת בעינה גם ההתנגדות להחלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל.