רוסיה הביעה אתמול ספק אם נשיא אוקראינה הנבחר, הקומיקאי היהודי וולודימיר זלנסקי, יביא לשינוי מהותי ביחסים בין המדינות לאחר חמש שנים של עימות צבאי במזרח אוקראינה, וזאת אף שזלנסקי הביע אתמול את רצונו ב"אתחול מחדש" של שיחות השלום.
 
מספירה כמעט סופית של התוצאות בבחירות שנערכו שלשום, עולה כי זלנסקי בן ה־41 זכה ב־73.2% תמיכה, בעוד הנשיא המכהן פטרו פורושנקו קיבל כ־24.4% בלבד. מדובר בניצחון דרמטי עבור זלנסקי, שאין לו כל ניסיון פוליטי ואשר מוכר לציבור בזכות סדרת טלוויזיה שבה גילם מורה שהופך במקרה לנשיא אוקראינה.
 
פורושנקו, שיסיים חמש שנות כהונה, בירך את יורשו והבהיר כי ימשיך בפעילות פוליטית. זלנסקי אמר אתמול כי פורושנקו הציע לו את עזרתו וכי הוא מתכוון להיענות לכך, אם ירגיש צורך. הוא אף ציין: "אם הציבור ירצה שפורושנקו ימלא תפקיד מסוים, זה יקרה. אבל לפחות ננסה לעשות משהו חדש עם אנשים חדשים".

הנשיא המובס פורושנקו. יקבל תפקיד בממשלה החדשה? צילום: AFP

 

אחד האתגרים המשמעותיים הניצבים בפני הנשיא חסר הניסיון הוא העימות המתמשך במזרח המדינה שפרץ לפני חמש שנים, לאחר הסיפוח הרוסי של חצי האי קרים והפרישה של המחוזות הבדלניים הפרו־רוסיים, לוחאנסק ודונייצק. אלפי בני אדם נהרגו בלחימה בין צבא אוקראינה לבין המורדים שזוכים לסיוע רוסי פעיל, וגם אתמול דווח על ירי לעבר הכוחות האוקראיניים.
 
אתמול הדגיש זלנסקי כי הוא מחויב למתווה נורמנדי - השיחות בין רוסיה, אוקראינה, גרמניה וצרפת - ולתהליך השלום, בניסיון לקדם פתרון פוליטי למשבר במזרח המדינה. "אנחנו נאתחל מחדש את התהליך", אמר. "אני חושב שאנחנו צריכים לבצע שינויים פרסונליים. נעשה כל מה שאפשרי למען סיום מעשי העוינות. החזרת בנינו הביתה בחיים היא בעדיפות עליונה עבורנו, ומלבד זאת המשימה המובילה היא גם להשיב את כל אסירי המלחמה".
 
ברוסיה התייחסו בחשדנות לשינויי ההנהגה בקייב. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, העלה ספקות לגבי הלגיטימיות של תהליך הבחירות באוקראינה, ואמר כי מוקדם לדבר על ברכות מצדו של הנשיא ולדימיר פוטין. הוא הדגיש כי רוסיה תבחן את זלנסקי "רק לפי המעשים שלו". ראש הממשלה, דמיטרי מדבדב, הוסיף כי ההצבעה הראתה שהציבור "מצפה לגישות חדשות לפתרון הבעיות", אך ציין: "אין לי ספק שהמנהיג החדש ידבק ברטוריקה כלפי רוסיה שבה השתמש במהלך הקמפיין, וישוב על יסודות אידיאולוגיים שכולנו מכירים היטב".
 
מאז ניצחונו זכה זלנסקי לברכות רבות מרחבי העולם. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התקשר אליו וציין כי ארצו "תמשיך לתמוך במאמצים של אוקראינה להשיב את השלמות הטריטוריאלית שלה ולהתעמת מול התוקפנות הרוסית". נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, אמר כי האיחוד יסייע לאוקראינה "בנתיב הרפורמה והריבונות", בעוד קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מיהרה להזמין את זלנסקי לביקור בברלין.
 
ניצחונו של זלנסקי גם הופך את אוקראינה למדינה היחידה מלבד ישראל שבה שני האישים הבכירים ביותר הם יהודים - הנשיא הנבחר זלנסקי, שייכנס לתפקידו בחודש הבא, וראש הממשלה מאז 2016, וולודימיר גרויסמן. באוקראינה, שבה אחת הקהילות הגדולות בעולם מחוץ לישראל, התרחשו פוגרומים קשים כבר לפני מאות שנים, וגם במלחמת העולם השנייה אירעו מעשי טבח קשים. גם בשנים האחרונות נרשמו מקרים אנטישמיים רבים במדינה, לרוב מצד פעילים לאומנים שגם מאדירים את דמויותיהם של משתפי פעולה עם הנאצים.