נאום מרגש שנשאה בדמעות גרטה טונברג, נערה בת 16 משוודיה, הפך בן לילה לאחד מסמלי המאבק הסביבתי העולמי והציב אותה כמועמדת הצעירה ביותר לקבלת פרס נובל. על הנערה, ששבתה את לב העולם בנאום בפני הפרלמנט האירופי, לא שמעו בישראל, המנותקת ממשבר האקלים שמעסיק את העולם כולו, למרות המחקרים המצביעים על כך שנושפע מהמשבר יותר מאחרים.



כשמדובר על משבר האקלים, המעסיק באופן אינטנסיבי את התקשורת, הפוליטיקה והאקדמיה במרבית מדינות העולם, מפותחות ומתפתחות כאחד, הריחוק של השיח הישראלי, המסוגר מהעולם בנושא, מגיע לכדי אבסורד, משום שכל המחקרים הבינלאומיים מצביעים על כך שישראל היא "נקודה חמה" במשבר שינוי האקלים המואץ שעובר על העולם, והיא נמצאת בלבו של אזור המושפע יותר מאחרים משינוי דפוסי הטבע שהכרנו במשך עשרות שנים.
 
על פי ההערכות, השינויים הקיצוניים במזג האוויר ושיבוש עונות השנה המוכרות לנו - רק יחמירו, אבל לתודעה הישראלית הדברים מגיעים רק כשהגשם מגיע אחרי חמש שנות בצורת, כשבפסח יורד שלג או כשהקיץ נעשה חם משנה לשנה. 

 

אחד הנושאים המדוברים בתקשורת העולמית בימים אלה הוא המחאה ההמונית של פעילי הסביבה בלונדון, שנמשכת כבר מעל לשבוע, עם מאות עצורים. לצד תחינה לנציגי המדינות להציל את העולם המוכר לנו לטובת הדור שלה, אמרה טונברג הצעירה, בין השאר, כי "כל המחקרים מצביעים על סביבות שנת 2030, בעוד עשור בלבד, כנקודת מפנה, שאם עד אליה העולם יתחמם בממוצע ביותר ממעלה וחצי בהשוואה לעידן הטרום־תעשייתי, תיווצר תגובת שרשרת של הרס הציוויליזציה שלנו, שהאנושות כבר לא תוכל לשלוט בה". 
 
לדברי טונברג, "המסת הקרחונים בקטבים והצפת חופי האוקיינוסים, החרפת קיצוניות ותדירות אסונות הטבע, חורבן השטחים החקלאיים ומקורות המים, הכחדה המונית של בעלי חיים והרס שרשרת המזון – כל אלה זה לא העולם שאני רוצה לחיות בו. מדובר בעולם של מלחמות על משאבים, עוני, פליטים, מלחמות ומחלות".