מאות מיליוני אזרחים ב־28 מדינות האיחוד האירופי יחלו היום לבחור את 750 נציגיהם לפרלמנט האירופי, בבחירות מסקרנות העומדות בצל התחזקות הזרם הפופוליסטי והלאומני, ועל רקע משבר הברקזיט המתמשך. 

ההצבעה היום תתקיים בהולנד ובבריטניה, שמחויבת להצביע לפרלמנט האירופי כיוון שהיא עדיין חברה באיחוד, בשל העיכוב ביישום הפרישה ממנו. עם זאת, אם הברקזיט יתבצע עד 30 ביוני, 70 הנבחרים הבריטים לא יצטרכו לתפוס את מושביהם עם פתיחת הפרלמנט החדש ב־2 ביולי. 
 
מחר תיערך ההצבעה באירלנד ובצ'כיה. בשבת תימשך ההצבעה בצ'כיה, ונוסף לכך גם בלטביה, מלטה וסלובקיה. הסבב יסתיים ביום ראשון, עם הצבעה ב־21 המדינות הנותרות, והתוצאות בכל המדינות יפורסמו בחצות שבין יום ראשון לשני. 
 
מי שצפויות להתחזק באופן משמעותי, לפחות לפי הסקרים במדינות השונות, הן המפלגות הפופוליסטיות והלאומניות, שמחזיקות בעמדות סקפטיות כלפי האיחוד ומתנגדות לחיזוק כוחם של המוסדות בבריסל על חשבון מדינות הלאום. אחד הסיבות העיקריות לכך היא התסכול של המצביעים ממדיניות ההגירה של האיחוד, שלפי הסקרים נמצאת במקום הראשון ברשימת הסוגיות המטרידות את האזרחים. 
 

סגן ראש ממשלת איטליה ושר הפנים מתאו סלביני, העומד בראש מפלגת הליגה, מוביל גוש של מפלגות לאומניות ופופוליסטיות, שעשוי להשפיע על אופן תפקודו של הפרלמנט האירופי החדש. בסוף השבוע הוא ערך במילאנו את העצרת הגדולה האחרונה, שאליה הגיעו 11 מנהיגי מפלגות מ־11 מדינות, בהם מארין לה פן ממפלגת האיחוד הלאומי בצרפת וחירט ווילדרס ממפלגת החופש בהולנד. 

נייג'ל פראג'. צילום: AFP
נייג'ל פראג'. צילום: AFP

 
"אין קיצונים, גזענים או פשיסטים בכיכר הזו", קרא סלביני. "פה לא תמצאו את הימין הקיצוני, רק פוליטיקה של היגיון טוב. הקיצונים הם מי ששולטים באירופה ב־20 השנים האחרונות". לה פן, שמנהלת קרב צמוד מול מפלגתו של הנשיא עמנואל מקרון, הוסיפה: "זה רגע היסטורי. אנחנו אומרים 'לא' להגירה הזו, שהציפה את המדינות שלנו וסיכנה את האזרחים שלנו". 
 
מי שנעדרו מהכינוס היו חברי מפלגת החירות האוסטרית, שנמצאת במרכזה של שערורייה פוליטית. בזמן הכינוס במילאנו נאלץ מנהיג המפלגה וסגן הקנצלר היינץ כריסטיאן שטראכה להתפטר, אחרי שתועד מציע חוזים ממשלתיים בתמורה לתמיכה של אוליגרך רוסי. המשבר הוביל להתפטרות כל שרי המפלגה ולהקדמת הבחירות במדינה. 
 
הגוש הלאומני לא כולל גם את מפלגת פידז של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, על אף הקרבה האידיאולוגית והיחסים החמים בינו לבין סלביני. פידז עדיין חברה במפלגת העם האירופית, הגוש של מפלגות המרכז־ימין, אף שחברותה הושעתה בשל מדיניותו של אורבן, אולם אחרי הבחירות היא עשויה לשתף פעולה עם הגוש של סלביני.

"ניפטר גם מג'רמי קורבין"
 
גם בבריטניה צפוי ניצחון גדול למפלגה פופוליסטית - מפלגת הברקזיט החדשה של נייג'ל פראג', שקוראת לפרישה מיידית וללא הסכם מהאיחוד. המפלגה צפויה לקבל כרבע מכלל הקולות, בעוד השמרנים של תרזה מיי צפויים להתרסק לנוכח כישלונה של ראש הממשלה ביישום הברקזיט. 
 
השבוע הצהיר פראג' כי אם ינצח, הוא עשוי להביא לשינוי בהנהגת שתי המפלגות הגדולות. "לא רק שניפטר ממיי, אבל אחרי שנביס את הלייבור בוויילס, עם מפלגת ברקזיט גדולה, ניפטר גם מג'רמי קורבין", אמר. 
 
גי ורהופשטט, ראש ממשלת בלגיה לשעבר, העומד בראש צוות המשא ומתן על הברקזיט מטעם הפרלמנט האירופי ומועמד הליברלים להנהגת הנציבות האירופית, הזהיר מפני עליית הפופוליסטים, שלדבריו נתמכים על ידי רוסיה. 
 

"מה שהבוריס ג'ונסונים, הפראג'ים, הלה פנים והאחרים מייצגים זה דבר גדול ואי אפשר להמשיך בעסקים כרגיל", אמר ל"טיימס" הבריטי. "אם הפוליטיקאים האירופים לא יכוונו לעתיד, אז ניפול לידי הלאומנות, הפופוליזם והסקפטיות האירופית. בשנת 2024 הם יוכלו לקחת את האיחוד ולהרוס אותו".