רון פרושאור, שגריר ישראל בבריטניה לשעבר וראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית במרכז הבינתחומי הרצליה, אמר הבוקר (ראשון) ב-103FM כי היהודים בגרמניה חווים אנטישמיות הן מצד קבוצות ניאו-נאציות שמתחזקות והן מצד קבוצות מוסלמיות שהולכות ומקצינות. פרושאור הגיב לדבריו של פליקס קליין, הממונה על המאבק באנטישמיות מטעם ממשלת גרמניה, שהזהיר את היהודים במדינה אתמול מלחבוש כיפה בציבור. הדברים גונו הבוקר על ידי נשיא המדינה, ראובן ריבלין. 
 
"זה קורה כבר לאורך תקופה. בשנת 2018 היו כמעט 1,800 תקריות אנטישמיות בגרמניה שברובן היו מהימין הקיצוני", אמר פרושאור בתוכניתה של אילה חסון. "בגרמניה קיימת מגמה בה מוסלמים רבים, שחיים במדינה כבר זמן מה, צופים באל-ג'זירה ונחשפים לתכנים נגד היהודים. לצערנו לא מדברים מספיק על העובדה שבנוסף לביקורת הלגיטימית על ישראל, נכנסים גם אלמנטים אנטישמיים. ממש חצו את הקווים".

על המקרים הקטנים לא מדווחים בתקשורת למרות שהם הסיפור המרכזי. בסוף זה יתפרץ כמו הר געש.

"אכן. אפשר לומר לזכותה של גרמניה שהיא התמודדה עם העבר שלה בצורה אמיתית. היא הסתכלה על עצמה במראה בניגוד למדינות אחרות באירופה. למרות זאת, הנה המפלגות הניאו נאציות עולות שוב. חלק מהן מתמודדות כבר היום לפרלמנט האירופי למרות שהן מביאות עמן אג'נדות מפחידות".
 


אם כך אני קוראת לאנשים לא להתלהב רק ממחירי המילקי הנמוכים ולא לעצום עיניים. בנושא אחר, מה הרגשת כשראית את תרזה מיי בוכה מול המצלמות?
"תרזה מיי היא אחת מהידידות הקרובות ביותר של ישראל. כשרת הפנים לשעבר וראש הממשלה בפועל היא תומכת בישראל וקוראת להגן על מוסדות יהודים במדינה. בגדול היא נכשלה בתפקידה. אנשים לא מבינים שהיא אמנם מתפטרת מראשות המפלגה שלה ב-7 ביוני אך היא תישאר בראשות הממשלה עד שימונה לה מחליף בחודש יולי. המועמדים רצים סביב המפלגה השמרנית ומי שמגיע למקום האחרון מודח. זה נראה כמו תוכנית ריאליטי. שני הנותרים במירוץ ירוצו להיבחר אצל חברי המפלגה".
 
לקורבין אין סיכוי לרשת את תרזה מיי?
"אין למפלגה השמרנית שום יצר התאבדות. יש להם עוד שלוש שנים והם ינצלו אותן".
 יהודי עם כיפה לפני מחאה נגד אנטישמיות ברלין, 2014. צילום: רויטרס
יהודי עם כיפה לפני מחאה נגד אנטישמיות ברלין, 2014. צילום: רויטרס

בתוך כך, נשיא המדינה ריבלין התייחס היום להמלצת הבכיר בממשלת גרמניה להימנע מחבישת כיפות בציבור. "דבריו של הממונה על המאבק באנטישמיות בגרמניה המתארים מציאות לפיה עדיף שיהודים לא יחבשו כיפה ברחבי המדינה, מחשש לביטחונם, הותירו בי זעזוע עמוק", אמר ריבלין. "האחריות לשלומם, חירותם וחופש אמונתם של בני הקהילה היהודית בגרמניה מונחת על כתפי רשויות האכיפה והממשלה בגרמניה". 

"אנו מוקירים ומעריכים את עמדתה המוסרית של ממשלת גרמניה ומחויבותה לקהילה היהודית החיה במדינה, אך החשש לביטחונם של יהודי גרמניה מהווה כניעה לאנטישמיות. כניעה שכזו כמוה כהודאה בכך שיהודים אינם בטוחים, שוב, על אדמת גרמניה. לעולם לא ניכנע, לא נשפיל מבט ולא נגיב בתבוסתנות אל מול האנטישמיות ואנו מצפים ודורשים מבנות בריתנו לנהוג באותו האופן", הוסיף הנשיא.