30 שנה למרד הסטודנטים הסיניים: תיירים רבים הגיעו היום (שלישי) לכיכר טיאננמן בסין, מאות שוטרים, לובשי מדים וסמויים, נספרו תחת כמות האבטחה, שהייתה כבדה בכל המתחם ומחוצה לו לרגל יום השנה ה-30 למחאות הסטודנטים במקום. עם זאת, האנשים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס, טענו כי אינם מכירים את האירועים המדוברים, או סירבו להתייחס למחאת הסטודנטים העקובה מדם.

לי בן ה-67, שישב על ספסל סמוך לכיכר סיפר כי הוא זוכר בבירור את אירועי ה-4 ביוני 1989. "הייתי בדרכי הביתה בתום יום עבודה, ולאורך שדרת צ'אנגאן היו מפוזרים כלי רכב שרופים, צבא השחרור הרג אנשים רבים וזה היה מרחץ דמים". הוא נשאל האם הממשלה צריכה לתת דין וחשבון על האירועים, השיב: "מה הטעם? הסטודנטים הללו מתו לחינם". 
כזכור, בין הדרישות שהעלו הסטודנטים היו עיתונות חופשית לצד חופש ביטוי, גילוי וחשיפת נכסי המנהיגים וגם החופש להפגין. עם זאת, מנהיגי המחאה טוענים כי המטרות הללו רחוקות יותר מיישום כיום, יותר משהיו אי פעם, זאת מפני שהממשלה בעשור האחרון מדכאת את ההתפתחות הכלכלית במדינה. כמו כן, האירועים נותרו עדיין נקודת מחלוקת קשה בין סין למדינות מערביות רבות, אשר הפצירו במנהיגים הסינים לתת דין וחשבון על האישור שניתן לצבא השחרור העממי לירות באש חיה על בני עמם. 

צופים על טיאננמן. צילום: רויטרס
שגרירות סין בוושינגטון תקפה את ההתבטאויות של מזכיר המדינה מייק פומפאו, בהן קרא לסין לשחרר את כלל האסירים הפוליטים, והצדיע ל"גיבורי העם הסיני, שעמדו לפני 30 שנה בכיכר טיאננמן ודרשו לקבל את זכויותיהם".

בהודעת השגרירות נמסר: "זכויות האדם בסין נמצאות במצב הטוב ביותר שאי פעם היו בו, פומפאו אומר את דבריו מתוך דעות קדומות ויהירות. כל מי שמנסה להתנשא על הסינים ולדכא אותם, או להטיף בנושא 'התנגשויות בין תרבויות' לא יצליח מעולם, אלא רק ימצא עצמו בערימת האפר של ההיסטוריה". סין מעולם לא חשפה את מספרי ההרוגים הרשמיים, שלדברי עדי ראייה וארגוני זכויות אדם נעים בין מאות לאלפים.