פייסבוק הפתיעה בסוף השבוע שעבר את פעילי הרשתות החברתיות כאשר הודיעה על הסרת 350 עמודים, שזיהתה כי מפעיליהם קשורים לממשלת סעודיה. עוד נמסר מהחברה, כי העמודים קידמו תעמולה של ריאד, ביחס לרפורמות של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, צבא סעודיה והמלחמה בתימן. בנוסף, העמודים תקפו יריבים באזור.



כמו כן, הסירה פייסבוק מאות חשבונות שהפיצו "פייק ניוז" של איחוד האמירויות ומצרים. בסך הכל מדובר בחשבונות ופרופילים מזויפים הכוללים למעלה מ-15 מיליון עוקבים. בחשבונות הללו, ניסו להפיץ שקרים על צפון אפריקה, סודן, קטאר, טורקיה, לבנון, סוריה, ירדן ועוד. בפייסבוק אומרים שלמרות שהאנשים שמאחורי הפעילות הזו ניסו להסתיר את זהותם, החקירה מצאה קשרים עם שתי חברות שיווק: New Waves במצרים ו-Newave באיחוד האמירויות.



בתחקיר של אתר "ערבי פוסט", מתגלה השיטה לפיה התחיל המהלך במצרים ומשם עבר לאמירויות. על פי התחקיר, הכל החל במהלך פגישתם של נשיאי מצרים עבד אל פתאח א-סיסי ומספר נציגים של החברה המצרית באפריל 2016, במהלכה הדגישו את הצורך להתעלם מהשקרים. הנשיא המצרי הדגיש, כך דווח, כי משבר רצח הסטודנט האיטלקי ג'וליו רג'ני, שהוכה למוות על ידי שוטרים שחשבו שהוא מרגל בתחילת אותה שנה, "גרם לתוצאה של הדיווחים ברשתות החברתיות". א-סיסי, איש צבא, סיכם: "אני מסוגל להקים שני גדודים אלקטרונים ברשת, והם יהוו מעגל סגור שיכול להזין את העיתונאים והתקשורת".



א-סיסי, צילום: רויטרס



א-סיסי, שהביע לא פעם את תסכולו מהנאמר והמפורסם בדפי הרשתות החברתיות, הצהיר בבירור שהוא מסוגל להקים "וועדות אלקטרוניות" או מה שנקרא "זבובים אלקטרונים", דרכם הוא יכול לפרסם את הידיעות שהוא רוצה.



ימים ספורים לאחר הצהרת הנשיא, נראה כי מישהו הרים את הרעיון והחליט ליישם אותו, לפי אחד מחברי הוועדה שהעדיף לשמור על עילום שם. השם הבולט היה של העיתונאי איברהים אל-גארחי, המייסד הראשון של קבוצת "איחוד תומכי המדינה", שלימים הכחיש זאת והדגיש כי "אני אחד מהמנהיגים ולא המייסד".



אולם חאלד רפעת, פרופסור מאוניברסיטת סואץ ואחד ממנהיגי הקבוצה, אישר בפוסט כי אל-גארחי הוא האחראי הראשי והשתכר מעל 30,000 דולר על כך. פרסום זה גרם למבוכה במשטר המצרי בזמנו. בכל מקרה, שני הדוברים אישרו בעצם את הצבא האלקטרוני של המשטר בקהיר. אל-גארחי הודח ובמקומו נכנס עלאא חמודה, דמות מסתורית שאיש אינו יודע בדיוק את ההיסטוריה שלו או את אופי עבודתו. הוא ידוע בהיותו אינטליגנטי מאוד, מושכל היטב ובעל יכולת רבה לנסח את רעיונותיו בצורה יעילה. לאחרונה הוא הוצג כסופר לאחר שפרסם את הרומן הראשון שלו "סיפורים מדאיגים". הוא מתגורר באיחוד האמירויות הערביות רוב הזמן, אבל מה הוא עושה שם? לא ידוע.



צפויה הקמתה של חברה חדשה שתפיץ "פייק ניוז"



חמודה אומנם המשיך בתחילת הדרך ליהנות מתמיכה של המודיעין המצרי, אולם לאחר חשיפת המיזם על ידי רפעת, ולאור הציניות והלעג שליווה את החשיפה - הפסיק המשטר את התמיכה הכספית. הפרויקט עבר, יחד עם חמודה, אל האמירויות, כאשר החשבונות שהוא הקים יחד עם אחרים, המשיכו לפעול מחו"ל במימון של אנשי עסקים מצרים שרצו ליהנות מהשלטון, וכמה אנשי עסקים מהאמירויות שרצו להתקרב אל שייח' מוחמד בן זאיד (MBZ), יורש העצר של אבו דאבי. מצד שני, גם MBZ עצמו השתכנע בחשיבות הזבובים האלקטרוניים שמקדמים את האינטרסים שלו ומסוגלים להרתיע את מתנגדיו בדפי הרשתות החברתיות.



המשימה הוטלה על נורה אל-כראני, מומחית מהאמירויות, כאשר את המיזם הפעילה החברה מהאמירויות New Wave. חיפוש קצר בגוגל מוביל אל דף של החברה שנמחק, לאחר חשיפת המיזם שהיא עומדת מאחוריו ובעקבותיו היא הודיעה על נטישת הפרויקט. New Wave בחרה בעמרו חוסין, מנהל משאבי אנוש לשעבר באתר "בוואבה ניוז" (שער החדשות) – אתר מצרי הממומן בכספי האמירויות, כך שיהיה שותפם מקהיר באמצעות חברה נפרדת לשיווק באינטרנט, הנקראת new waves.



חוסין, שהוא יזם של "המודעות נגד סכנות הסושיאל מדיה" הסביר בראיון טלוויזיוני, כי מצרים עומדת בפני סיכונים מהפצת שמועות. "התפקיד שלנו הוא לצאת נגד הסיכונים הללו ולהעביר עובדות לאנשים".



new waves עובדת ישירות במימון האמירויות, והתפקיד של המודיעין המצרי הוא למטרת תיאום בלבד, שכן העלויות, התמיכה הכספית, הלוגיסטיקה ואפילו האג'נדה העסקית מגיעים מאבו דאבי, כאשר לסניף בקהיר תפקיד זוטר בלבד.



לאחרונה, רוב החשבונות נסגרו, בין אם הם מנוהלים על ידי עלאא חמודה מאבו דאבי ובין אם מנוהלים בסניף המצרי או של האמירויות - מה שנראה כתגובה לשערוריית הצבא האלקטרוני שנחשף על ידי פייסבוק.



עם זאת, צפויה הקמתה של חברה חדשה שתפיץ "חדשות מטעם המשטר", או "פייק ניוז" – שכן א-סיסי וגם בן זאיד, כמו גם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (MBS) מבינים את העוצמה בשליטה על הסושיאל מדיה.