ברגע האחרון: שעות לאחר שכשל בהעברת מתווה הברקזיט החדש בפרלמנט, הגיש הלילה (בין שבת לראשון) ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לאיחוד האירופי בקשת דחייה למועד היציאה מהאיחוד, זאת על אף הבטחותיו החוזרות כי לא יבקש שום ארכה, בשום מצב. עם זאת, ג'ונסון הצליח גם הפעם להפוך את ההליך לשנוי במחלוקת, כשסירב בעצמו לחתום על המכתב ואף צירף אליו מכתב אישי בו הביע התנגדות לבקשת הארכה.
דקות לפני פקיעת המועד האחרון בו יכול היה לבקש דחייה בתאריך ביצוע הברקזיט, נכנע ג'ונסון ללחץ הציבורי והפרלמנטרי ושלח לנשיא האיחוד האירופי, דונלד טאסק, שלושה מסמכים שונים. הראשון היה צילום של הצעת החוק שהתקבלה בפרלמנט לפני מספר שבועות, שחייבה אותו לבקש דחייה במקרה שלא יושג הסכם, ואף מופיע בה נוסח המכתב שיש לשלוח לאיחוד האירופי. אל מסמך זה סירב ג'ונסון להוסיף את חתימתו.
במסמך השני הופיע מכתב של נציג בריטניה באיחוד האירופי, בו הוסבר כי בריטניה שלחה את בקשת הדחייה רק כי החוק מחייב אותה לעשות כך. המכתב האחרון היה מכתבו של ג'ונסון עצמו, בו הביע התנגדות אישית לבקשת הדחייה והסביר כי הוא אינו מעוניין בה. בתגובה למהלך המשונה, אישר נשיא האיחוד טאסק כי קיבל את בקשת הדחייה שנשלחה מלונדון והודיע שידון בה עם מנהיגי האיחוד. 

כזכור, ג'ונסון הצהיר אתמול שהוא יביא השבוע להצבעה את הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי, לאחר שאתמול הצביעו חברי הפרלמנט על דחיית הברקזיט בשלושה חודשים נוספים. יומיים לאחר שג'ונסון השיג הסכם חדש עם האיחוד האירופי על יישום הברקזיט לקראת תאריך היעד של 31 באוקטובר, התכנסו אתמול חברי הפרלמנט לדון בהצעה. בנאום הפתיחה שב ג'ונסון על אמירתו כי ההסכם "נהדר", והפציר בצירים להשלים את המהלך. "אחרי שלוש שנים, הגיע הזמן לקבל את ההחלטה הזאת ולהתפייס עם העתיד של העידן שאחרי הברקזיט", אמר.
 
אולם במרכז הדיון עמד התיקון של חבר הפרלמנט אוליבר לטווין, שקובע כי חברי הפרלמנט לא יתמכו בהסכם של ג'ונסון עד אשר תאושר כל החקיקה הרלוונטית לקראת הפרישה. התיקון גם קבע שראש הממשלה חייב לבקש מהאיחוד האירופי עד אתמול ב־23:00 הארכה נוספת ביישום הברקזיט, בהתאם לחוק שהתקבל בחודש שעבר. ראש הממשלה הבהיר כי אם התיקון יעבור, הוא יבטל את ההצבעה שתוכננה לאתמול, מאחר שהיא תהפוך ל"חסרת משמעות".

הפרלמנט הבריטי. צילום: רויטרס

 
אחרי יותר מחמש שעות, הגיע רגע השיא, ובו חברי הפרלמנט ניגשו להצבעה שהסתיימה עם תמיכתם של 322 בתיקון של לטווין מול 306 מתנגדים. בעקבות זאת, מימש ג'ונסון את איומו והודיע כי ההסכם לא יובא להצבעה בהמשך הערב, אלא במהלך השבוע, ובהמשך נודע כי הממשלה מעוניינת שהדיון יתקיים מחר. "הדבר הטוב ביותר עבור בריטניה וכל אירופה הוא שנעזוב עם ההסכם הזה ב־31 באוקטובר", אמר. "אני לא אקיים משא ומתן על דחייה עם האיחוד, והחוק גם לא מחייב אותי לעשות את זה".
 
מנגד, באופוזיציה הזהירו את ג'ונסון מפני התעלמות מדרישת חברי הפרלמנט ומהקריאות לקיים משאל עם חדש. "אנחנו מאמינים שבסופו של דבר, העם חייב לקבל את המילה האחרונה לגבי הברקזיט", אמר מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין, בעוד איאן בלקפורד, מנהיג הסיעה של המפלגה הסקוטית הלאומית, איים: "אדוני ראש הממשלה, אם תחשוב שאתה מעל החוק, תמצא את עצמך בבית המשפט".
 
במהלך הדיון הפגינו עשרות אלפי בני אדם מול הפרלמנט בדרישה לקיים משאל עם על הברקזיט. המפגינים הניפו את דגלי האיחוד האירופי וקראו לעצור את יישום הברקזיט, ורבים מחצי הביקורת הופנו לעבר דומיניק קמינגס, יועצו של ג'ונסון, שנחשב לרוח החיה מאחורי קמפיין הברקזיט. נינה אנדרייבה, הדוברת של יו"ר נציבות האיחוד האירפי ז'אן קלוד יונקר, אמרה בעקבות הצבעת הפרלמנט הבריטי: "על ממשלת בריטניה להודיע לנו על הצעדים הבאים מוקדם ככל האפשר". נשיאות צרפת הגיבה: "ארכה נוספת איננה האינטרס של שום צד. נשאנו ונתנו על הסכם. על הפרלמנט הבריטי לומר עכשיו אם הוא מאשר או דוחה אותו. יש להצביע על התוכן". העמדה הרשמית של האיחוד האירופי בנושא הברקזיט תואמת את הקו הנוקשה שמוביל נשיא צרפת עמנואל מקרון. בתום פסגת האיחוד ביום שישי, לפני ההצבעה בלונדון, אמר מקרון כי יש לשמור על תאריך היציאה של בריטניה ב־31 באוקטובר בלי ארכה נוספת.

הוא הוסיף שאינו יכול לחזות את תוצאות ההצבעה גם אם הוא סבור שיש לעבור עכשיו להמשך השיחות על קביעת היחסים העתידיים בין האיחוד לבריטניה. עם זאת, לדברי מקורות אירופיים, גרמניה, בעלת האינטרסים האירופיים המובהקים עם בריטניה, לא תתנגד לעוד דחייה קצרה, והיא שתקבע בסופו של דבר. באירופה שוררת הערכה לראש הממשלה ג'ונסון ואמון ביכולתו לעשות מה שלא הצליחה לעשות קודמתו. מקורות אירופיים אמרו כי ההצבעה בפרלמנט הבריטי הוכיחה שיש דינמיקה לטובתו של ג'ונסון. מקרון שיבח את ראש ממשלת בריטניה ואמר: "הוא יכול להיראות לפעמים 'ציורי', אבל הוא מנהיג עם מחשבה אסטרטגית ורצון ברזל. אלה שלא לקחו אותו ברצינות – טעו".