ארבעה חודשים לפני שנחיל מל"טים וטילים פגע במתקן עיבוד הנפט הגדול בעולם בסעודיה, התאגדו אנשי הביטחון האיראניים במתחם מבוצר בטהראן. הקבוצה כללה את צמרת משמרות המהפכה האיראניות, בראשות חוסיין סלאמי, שתיק העבודות שלו כולל פיתוח טילים ופעולות סמויות.

הנושא המרכזי באותו מפגש היה כיצד ניתן להעניש את ארצות הברית על פרישתה מהסכם הגרעין ועל הטלת הסנקציות הכלכליות על איראן, מהלכים שפגעו קשות בטהרן. "הגיע הזמן לשלוף את החרבות וללמד אותם לקח", אמר הבכירים שנכחו במתחם. בפגישה דנו על תקיפת יעדים בעלי ערך גבוה, כולל בסיסים צבאיים אמריקניים. 
עם זאת, בסופו של דבר בחרה איראן לכוון את המתקפה נגד מתקני הנפט של בעלת בריתה של ארה"ב, סעודיה. המתקפה נידונה על ידי גורמים בכירים בצבא האיראני באותה ישיבה במאי ולפחות בעוד ארבע ישיבות נוספות לאחר מכן.

במידע שהעבירו הגורמים מתואר לראשונה תפקידם של מנהיגי איראן בתכנון מתקפת ב-14 בספטמבר על מתקני הנפט של ארמקו, חברת נפט בשליטת סעודיה. לפי הגורמים, המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אישר בעצמו את המבצע, אך קבע תנאים קפדניים: על הכוחות האיראנים להימנע מפגיעה באזרחים או באמריקנים.

עלי חמינאי. צילום: AFP
עלי חמינאי. צילום: AFP
דובר המשלחת האיראנית לאו"ם דחה את גרסתם של ארבעת הגורמים. לדבריו, איראן לא השתתפה במתקפה, לא התקיימו שום ישיבות של בכירי ביטחון בכדי לדון במבצע כזה וחמינאי לא אישר שום פיגוע.
בסוכנות הביון האמריקאית (CIA) ובפנטגון סירבו להגיב. גורם בכיר בממשל טראמפ לא התייחס באופן ישיר לממצאים, אך אמר כי "התנהגותה של טהרן וההיסטוריה שלה לאורך עשרות שנים של פיגועים הרסניים ותמיכה בטרור הם הסיבה לכך שכלכלת איראן נמצאת לא מתפקדת".
המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, נטלו אחריות לתקיפה במתקני הנפט הסעודיים. ההצהרה הזו נדחתה על ידי ארה"ב ופקידים סעודים, שאמרו כי לאור התחכום של המתקפה איראן היא האחראית.
 
שרידי הטיל שהציגו הסעודים. צילום: רויטרס
שרידי הטיל שהציגו הסעודים. צילום: רויטרס

 
התוכנית לפגוע במתקני הנפט הסעודיים התבשלה במשך כמה חודשים, כך לפי הגורם המקורב לצמרת האיראנית. "הפרטים נדונו ביסודיות בחמש ישיבות לפחות", אמר הגורם. לדבריו, האישור הסופי ניתן בתחילת ספטמבר.
כל אותן ישיבות התקיימו במקום מאובטח במתחם בדרום טהרן, כך לפי שלושה מהגורמים. הם אמרו שחמינאי השתתף באחד המפגשים שנערך בביתו, שנמצא גם הוא בתוך אותו מתחם. משתתפים אחרים בכמה מהפגישות כללו את היועץ הצבאי הבכיר של חמינאי, יחיא רחים-ספאווי, ואת סגנו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני.
לפי אחד הגורמים, בין היעדים האפשריים לתקיפה שנדונו תחילה היו נמל ימי בסעודיה, שדה תעופה ובסיסים צבאיים אמריקניים. ארבעת הגורמים אמרו כי רעיונות אלה נפסלו בסופו של דבר בגלל חששות מנפגעים רבים, דבר שעלול לגרור תגובת תגמול קשה מצד ארה"ב, לחזק את ישראל והוביל בסופו של דבר למלחמה אזורית.
לבסוף הוחלט להסתפק בתקיפת מתקני הנפט של סעודיה, מהלך שיכול ליצור הד תקשורתי רב, לגרום נזק כלכלי ועדיין להעביר מסר תקיף לוושינגטון. "ההחלטה על תקיפת ארמקו התקבלה כמעט פה אחד", אמר אחד הגורמים. "הרעיון היה להציג את הגישה של איראן ואת היכולות הצבאיות שלה".
כזכור, התקיפה על מתקני הנפט הסעודיים התרחשה לפני כארבעה חודשים, ובעקבותיה זינקו מחירי הנפט ביותר מ-20%, זאת בשל הדאגות מההיצע העולמי ומהמתחים העולים במזרח התיכון. חברת הנפט הענקית של סעודיה, ארמקו, אמרה כי ההתקפה הובילה לנזק שלא ייפתר בן לילה, וצמצמה את התפוקה בכ-5.7 מיליון חביות ביום.
שר האנרגיה הסעודי, פתיח אל חאליד, אמר כי שתי תחנות שאיבת נפט נפגעו על ידי רחפני נפץ וציין כי מדובר ב"אקט של טרור". בתגובה, הפציצה סעודיה בסיס של המורדים החות'ים בתימן. דובר הפרלמנט האיראני, בהרוז נמאטי, הסביר כי המתקפה המדוברת היא תוצאה של "תעלול ישראלי".