הבמאי שהורשע: למרות ההפגנות הסוערות נגדו, זכה בלילה שעבר הבמאי הצרפתי־פולני־יהודי רומן פולנסקי בן ה־86 בפרס הבמאי הטוב של השנה בטקס הסזאר - האוסקר הצרפתי - על סרטו "אני מאשים" (ככותר מאמרו המפורסם של אמיל זולא), הנקרא בארץ "קצין ומרגל", שעוסק בפרשת דרייפוס. הסרט זכה גם בפרסי התסריט המעובד והתלבושות.

פולנסקי עצמו ואנשי צוות הסרט, כולל השחקן זוכה האוסקר ז'אן דיז'רדן, לא השתתפו בטקס בגלל המסע נגדו - הקריאות והאיומים בהפגנות מצד ארגונים פמיניסטיים ומצד אנשי, ובעיקר נשות, קולנוע - להחרים את הטקס. שר התרבות פרנק ריסטר אמר כי פרס לפולנסקי יהווה "איתות גרוע", אך 4,500 חברי האקדמיה הצרפתית הכתירו אותו בתואר "במאי השנה". 

קצין ומרגל (צילום: סרטי יונייטד קינג)
קצין ומרגל (צילום: סרטי יונייטד קינג)


השחקנית אדל האנל, שגילתה לאחרונה שנאנסה כשחקנית מתחילה על ידי הבמאי שאתו עבדה, ואמרה קודם כי בחירה בפולנסקי תהיה "יריקה בפני קרבנותיו", עזבה את האולם עם חברות צוות סרטה, כשהוכרזה הזכייה. היא עצמה הייתה מועמדת לתואר שחקנית השנה אך לא נבחרה. המפגינות, שנהדפו על ידי המשטרה לאחר שזרקו רימוני עשן צבעוני, צעקו "פולנסקי אנס - הקולנוע שותף". הן אמרו כי נושא הסרט, האנטישמיות ופרשת דרייפוס, לא מעניין אותן בכלל. בדיעבד, פולנסקי החליט נכון כשבחר להיעדר, משום שעלבונות הוטחו כלפיו גם על הבמה. המנחה, הבדרנית פלורנס פורסטי, אמרה כי "אני מאשים" הוא "סרט על פדופיליה בשנות השבעים". 

תנועת "מי טו" החזירה לכותרות את פרשת יחסי המין שקיים פולנסקי עם קטינה ב־1977, שעליה נשפט ושבגללה עזב בהיחבא את ארצות הברית. לאחרונה טענה צעירה נוספת כי נאנסה על ידו בשנות השבעים של המאה שעברה בבקתה שלו בהרי האלפים. בפרס הסרט התיעודי זכה סרטה של יולנדה זאוברמן "אם", שצולם בארץ ביידיש ובעברית ועוסק במעשה אונס שעבר ילד - כיום שחקן וזמר בקהילה החרדית של בני ברק.