נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הורה לחיל הים האמריקאי "להפיל ולהשמיד את כל ספינות התותחים של איראן אם הן מטרידות את הספינות האמריקאיות בים". פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, התייחס הבוקר (חמישי) למתיחות במפרץ הפרסי בתכנית של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM

"את העימות האיראני-אמריקני אנחנו מכירים זה מכבר, ואת העובדה שיש בשני המקרים שפיצים מאוד חדים כמו טראמפ ומשמרות המהפכה, אנחנו גם מכירים", אמר פרופ' רבי בפתח דבריו. "יש פה הרבה מאוד דם רע, אבל בכל זאת, את הסיפור של האיום הקשוח רואים עכשיו במימי המפרץ הפרסי. זה איום מאוד קשוח ואנחנו שואלים - למה עכשיו? מה שקרה כאן זה דבר מאוד מעניין, יש פה שני משטרים, יש זהות אינטרסים בין איראן וארה"ב, ששתיהן נפגעו קשות מהקורונה. אלה משטרים שבסופו של דבר גררו רגליים, שלא לומר, התנהלו ברשלנות".

אז מה בעצם קורה שם?
"יש פה דו קרב שהוא באמת עם אקדחים שלופים, הוא מאוד מסוכן משום שגם לארה"ב ולאיראן יש פה עניין צרוף בלהוציא את דעת הקהל או להסית אותה לדברים אחרים לחלוטין. שתי המדינות האלה נפגעו קשות מהקורונה, לא נראה שהן יודעות איך לצאת מזה וכמובן שיש כאן אינטרס דוחק בשתי ההנהגות האלה לייצר דבר מהסוג הזה. בתוך הדבר שאמרתי רקומה עלילת משנה שאולי לא משנית בחשיבותה היא מאוד מרכזית, וזה מחירי הנפט".

אנחנו הולכים להתנגשות בין המדינות?
"הנה הפרדוקס. בימי קורונה התחושה היא שכל אחד בעולם מטנף בעניינו הוא ומתעסק אך ורק בד' אמותיו. אזור שבמאה ה-20 היה תמיד הבעירה הרותחת, המפרץ הפרסי, יש לנו כאן פוטנציאל לעימות. אני בכלל לא שולל עימות מוגבל, אפילו יותר מזה, בין איראן לארה"ב דווקא בימי הקורונה, בגלל הסיבות שהזכרתי".

החרפה של המלל, של האיומים או פוטנציאל אמיתי שזה יעבור מאיומים ליריות?
"יש פוטנציאל אמיתי משתי סיבות. יש פה משקעים מאוד יצוקים וגם איראן רוצה להיחלץ מהסנקציות. היא מנסה לעשות כל דבר כדי להביא את אירופה איתה. חלק ניכר מהטכניקות שלה זה להגיע לסף עימות עם ארה"ב, היא כמובן לא רוצה מלחמה עם ארה"ב, כי יחסי הכוחות ידועים -הם לא סימטריים, אבל לדעתי טראמפ עם הממשל שלו, עם כל הקשיים בארה"ב, כשהוא מחפש אג'נדה אחרת בסופו של דבר, ובלאו הכי יש לו עם איראן הרבה דם רע - אני לא פוסל אפשרות שהדברים האלה יצאו למקום אחר".

יחסי הכוחות ברורים מה הסיכוי של האיראנים מול ארה"ב?
"האיראנים נמצאים על הגדר, משמרות המהפכה לא יודעים בדיוק עם איזה עם איראני הם קמים בתוך הקורונה ואחרי הקורונה. זהו עם מוכה כלכלית, בסופו של דבר יש גרעיני מחאה יצוקים, שוב נשאלת השאלה האם  השלטון יוכל לעמוד בפרץ, מבחינת השלטון ידוע, 40 שנה ראינו את זה, תמיד כדאי למצוא משהו ששייך לכוחות של אויבים מיתולוגיים. לכן עד סף מסוים, בהחלט, משמרות המהפכה ייקחו את זה למים של המפרץ הפרסי מול ארה"ב. הם יניחו שבסוף לא יקרה דבר, אני חושב שהנפיצות גבוה בגלל שיש כאן הנהגות שחלק מהמחשבה והחישובים שלהם זה שבסוף הם יכולים להרוויח פוליטית ותדמיתית".