מיליוני איראנים ברחבי העולם החלו היום (שבת) להשמיע את קולם במדיה החברתית בקריאה להפסקת ההוצאות להורג, בקמפיין מקוון מדהים בהיקפו. הקמפיין הגיע כתוצאה להכרזה של בית משפט מוקדם יותר היום, בו נאמר כי הוא משהה את עונשי המוות של שלושה צעירים שהצטרפו להפגנות בפריסה ארצית בנובמבר, כאשר אנשים יצאו לרחוב כדי למחות נגד עליית מחירי הדלק. על פי ארגוני זכויות אדם, מאות מפגינים נהרגו ולפחות 7,000 נעצרו על ידי כוחות הביטחון במהלך ההפגנות.

אמירהוסין מוראדי (25), סעד טמג'ידי (27) ומוחמד רג'אבי (27), הואשמו ב"השתתפות בוונדליזם והצתה בכוונה להתעמת ולהתנהל במלחמה עם הרפובליקה האיסלאמית של איראן" - ונגזר עליהם עונש מוות בתליה.

עורכי דינם של השלושה הגישו ערעור על ההאשמות, אך הוא נדחה ע"י הרשות השופטת. הודעה זו עוררה תגובה יוצאת דופן בהיקפה, כאשר איראנים מכל חלקי החברה האיראנית, ממורים ורופאים ועד מעצבים ובמאים, שיתפו במדיה החברתית הודעה ברורה שהופנתה למשטר: עצרו את ההוצאות להורג.

אזרחים איראניים נגד ההוצאות להורג במדינה (צילום: REUTERS/Hannibal Hanschke)
אזרחים איראניים נגד ההוצאות להורג במדינה (צילום: REUTERS/Hannibal Hanschke)

כאשר הממשלה נוקטת עמדה קשה בהפגנות הרחוב, איראנים חיפשו דרכים חדשות להישמע, לפי פעילי זכויות האדם. הרגשות הקולקטיביים הללו התהפכו ופרצו בסופו של דבר ברגע נדיר של סולידריות, והפגישו איראנים עם השקפות פוליטיות מגוונות סביב נושא אחד.המסרים שהופצו במדיה החברתית כללו את הסיסמא "אני הבא, אתה הבא, אנחנו הבא" ואת ההאשטג #DontExecute בפרסית, שהיה הנפוץ ביותר באיראן בשעות הצהריים, כך לפי טוויטר.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הוסיף גם את ה- hashtag לאחד מהציוצים שלו, שכן ה- hashtag טרנד ברחבי העולם והגיע למיליוני אנשים.
הקמפיין המקוון הוליד גם עשרות אלפי פוסטים שקראו להפסיק את הביצוע בפלטפורמות אחרות הפופולריות באיראן, כמו אינסטגרם וטלגרם.

"מעולם לא ראיתי hashtag עם רמת השתתפות זו של איראנים בכל מקום", אמר אמיר רשדי, חוקר דיגיטלי עם דגש על אבטחת אינטרנט. "סוגיות בעבר, כולל אסירים פוליטיים והעסקה הגרעינית של איראן ב -2015 עם מעצמות עולמיות, עוררו מעורבות רבה במדיה החברתית, אך לא כמו שנראה ביום שלישי", הוסיף.

ההפגנות באיראן (צילום: רויטרס)
ההפגנות באיראן (צילום: רויטרס)

ממשלת איראן משבשת באופן שגרתי את שירותי האינטרנט והנייד כאשר היא מתמודדת עם הפגנות או קמפיינים מקוונים המוחים נגד מדיניות הממשלה, לרוב ע"י חסימת מוחלטת של הגישה אליו, אולם השיבושים המשמעותיים בקישוריות האינטרנט שדווחו ביום שלישי בערב באיראן לא הפריעו לקמפיין להטביע את חותמו, עם מגוון רחב של דמויות איראניות בולטות שהצטרפו לקמפיין וחולקות משפטים כמו "כל חיי אדם הם יקרים" עם מאות אלפי ולעתים אף מיליוני עוקבים.

איראן הוציאה להורג 251 איש בשנת 2019. לפי דברי אמנסטי אינטרנשיונל, המדינה היחידה עם מספר הוצאות להורג גבוה יותר בשנה היא סין.