קוצרים את פירות ההסכם: בעקבות פריצת הדרך ביחסים בין ישראל לבין איחוד האמירויות, שוחח היום (שלישי) שר החוץ, גבי אשכנזי, עם חמישה שרי חוץ ערבים ודן איתם בהתפתחויות האחרונות. אשכנזי שוחח בין השאר עם שר החוץ של איחוד האמירויות שיח' עבדאללה בן זאיד ושר החוץ של עומאן, יוסף בן עלוי בן עבדאללה. בשיחתו עם שר החוץ של איחוד האמירויות שלח אשכנזי צילום של דגלי איחוד האמירויות וישראל מתנוססים בנתניה והדבר ריגש את בן זאיד. "הישראלים מאוד שמחים על זה", אמר לו אשכנזי.

בהודעה שהוציא היום משרד החוץ, נמסר שהונחה התשתית ליחסים מלאים בין ישראל לבין איחוד האמירויות וכי משרד החוץ והנציגות באבו דאבי נערכים לממש את פוטנציאל היחסים עד שיוחלט על הקמת שגרירויות.

דובאי, איחוד האמירויות (צילום: רויטרס)
דובאי, איחוד האמירויות (צילום: רויטרס)

כזכור, הנציגות הישראלית באיחוד האמירויות מסונפת לסוכנות האו"ם לאנרגיות מתחדשות הוקמה כבר בשנת 2014. באוקטובר 2017 עברה לנוכחות של נציג קבוע ומוכר על ידי המקומיים עם דרכון דיפלומטי, משרד ודגל ישראל בתוך משרדי הסוכנות.

ככלל משרד החוץ פעיל מאוד במפרץ הפרסי ב-20 השנים האחרונות ועומד בקשר עם אנשי ממשל, גורמים לא רשמיים, חברות עסקיות וגורמים שונים. בשנים האחרונות יש זינוק בכמות הביקורים של משלחות ישראליות רשמיות במפרץ הפרסי. אם בין השנים 2016 – 2018 היו רק 4 משלחות ישראליות באיחוד האמירויות בשנת 2019 היו 15 משלחות.

משרד החוץ סייע עד כה ל-500 חברות ישראליות לפעול באיחוד האמירויות. מדי שבוע פונות כ-10 חברות ישראליות למשרד החוץ בבקשה לסיוע להתחבר לחברות מקומיות באיחוד האמירויות ועד כה כבר התקיימו ביקורים של אנשי עסקים מהאמירויות בישראל. התחומים הפופולאריים לשיתופי פעולה הם מים, טכנולוגיה, חקלאות, בריאות, פינטק, ביטחון מולדת וסייבר. כיום יש לנו עם איחוד האמירויות כ-20 פרוייקטים משותפים שההיקפים שלהם נאמדים במאות מיליוני דולרים.

עוד נמסר ממשרד החוץ כי יש רצון גדול בישראל ובאיחוד האמירויות לשתף פעולה בתחום הקורונה וכי בחודש שעבר נחתם הסכם שיתוף פעולה בין חברת Group 42 מאבו דאבי לרפאל לפיתוח בדיקות קורונה מהירות בשדות תעופה. כמו כן, ישראל צפויה להשקיע כסף רב בהכנות להקמת ביתן ביריד "אקספו דובאי", פרויקט לאומי שמובל על ידי משרד החוץ אשר לפי הערכות צפויים לבקר בו 25 מליון איש, רובם מהמפרץ הפרסי.