המאמצים הדיפלומטיים נמשכים: נשיא איראן חסן רוחאני שוחח היום (שלישי) עם מקבילו באזרבייג'ן, אילהאם אלייב, על רקע המתיחות בין ארמניה לאזרבייג'ן בחבל נגורנו-קארבך. על פי ציטוט באתר ממשלתי באיראן, רוחאני אמר כי "סוגיית השלום האזורי חשובה לנו מאד, וודאי שגם השמירה על האינטרסים הטריטוריאליים של שכנינו היא סוגיה בעלת חשיבות עליונה עבורנו". 

בתוך כך, גם שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, שוחח היום בטלפון עם מקבילו האיראני בתפקיד, והשניים דנו בעימותים בחבל הארץ. מוקדם יותר התבטא נשיא סוריה בשאר אסד בנוגע לעימות וטען כי "נשיא טורקיה ארדואן הוא האחראי לפרץ האלימות באזור". עוד הוסיף אסד במהלך ראיון שהעניק לכלי התקשורת ברוסיה כי אנשי צבא סורים הוקפצו לאזור הסכסוך על מנת לסייע. 

חסן רוחאני (צילום: רויטרס)
חסן רוחאני (צילום: רויטרס)

כזכור, בסוף החודש שעבר דחתה ממשלת ארמניה את הצעתו של השר לברוב לקיים ועידת פיוס בין שרי החוץ של ארמניה ואזרבייג'ן. במשרד החוץ האזרי הודיעו אז כי אין בכוונתם להפסיק את הלחימה עד שהארמנים יחלו בנסיגה מהאזור.

לחימה בגבול ארמניה-אזרבייג'ן (צילום: רויטרס)

המזרח התיכון עוקב מקרוב אחר תוצאות הלחימה בין ארמניה לאזרבייג'ן, שנמשכת כבר כשבוע וחצי ומשכה תשומת לב יוצאת דופן, בעוד שעימותים קודמים באזור, למשל ב-2016 או בחודש יולי השנה, לא זכו לאותה מידת תשומת לב. הסיבה לדריכות האזורית היא מעורבותה העמוקה של טורקיה, שלוחצת על אזרבייג'ן לדחוף קדימה ו"לשחרר" את המובלעת הארמנית נגורנו קרבאך. 

מפלגת השלטון של טורקיה, המנהלת קשרים הדוקים עם חמאס והאחים המוסלמים, רוצה שהאזור יראה בסכסוך גם עניין "אסלאמי" וגם עניין שחשוב לדוברי השפה הטורקית. מנגד, איראן מחזיקה בהשקפה אוהדת יותר על ארמניה. בתקשורת המקומית ניסו לגרום לסכסוך להיראות "אסלאמי" על מנת להפחית את התמיכה באזרבייג'ן מצד מפגינים אזרים במדינה.

ישנם מיליונים בני המיעוט האזרי באיראן, והשלטון חושש מכל מחאה אתנית מקומית שעלולה לערער את המשטר הרעוע ממילא. ניכר כי טהרן בוחנת מקרוב את התוצאות האפשריות של הסכסוך ואינה מעוניינת שהעימות הצבאי יימשך. סוכנות "פארס" אף פרסמה מאמר שמסביר את העמדה האיראנית על הסכסוך, לפיו איראן לא רוצה ש"זליגות" מהמלחמה יגיעו אליה והיא מזהירה את הצדדים המעורבים להפסיק.