אמש בשעת חצות הסתיים אמברגו הנשק שהוטל על איראן לפני 13 שנה בידי מועצת הביטחון של האו״ם. לפיכך, מהיום מותר למנהיגי טהרן, על פי חוק, לסחור בנשק קונבנציונלי - כולל טילים, טנקים ומסוקים. סיום האמברגו על איראן נקבע ב־2015 כחלק מהסכם הגרעין בינה לבין המעצמות, צעד שלו התנגדו ארה״ב, שפרשה מההסכם, וישראל בשנה האחרונה, וניסו לדחות ואף לבטל אותו בטענה שהיא לא עמדה בהתחיבויותיה בהסכם הגרעין.

תוכנית הטילים המדוייקים של איראן וחזבאללה

משרד החוץ בטהרן מיהר להצהיר כי איראן אינה מתכננת לצאת במסע הצטיידות של נשק, משום שהיא ״נוהגת לסמוך על יכולותיה״. בהודעה שפרסם המשרד נאמר כי רכישה של נשק לא קונבנציונלי להשמדה המונית וכל סוגי הנשק האחרים ״אינם כלולים בדוקטרינה הביטחונית״ של טהרן. כזכור, ארה"ב הודיעה בספטמבר השנה באופן חד־צדדי על חידושן של כל הסנקציות שהטיל בשעתו האו״ם על איראן, כולל האמברגו על נשק קונבנציונלי. זאת לאחר שנכשלה העברתה של החלטה בנידון במועצת הביטחון.

מייק פומפאו (צילום: GUGLIELMO MANGIAPANE/POOL/AFP via Getty Images)
מייק פומפאו (צילום: GUGLIELMO MANGIAPANE/POOL/AFP via Getty Images)

מזכ״ל האו״ם אנטוניו גוטרש אף אמר כי לא ינקוט כל פעולה בעקבות הודעתה של ארה״ב. מנגד, שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו הבהיר כי ארצו תפעיל את חוקיה הפנימיים נגד מדינות שלא יישמו את האמברגו. בתגובה הגדיר נשיא איראן חסאן רוחאני את החלטת מועצת הביטחון כ״יום שייזכר בתולדות הדיפלומטיה של איראן״. הוא הוסיף כי ״ארה״ב אינה מעצמת־על כפי שהיא מתיימרת להיות״, ואיים ב״תגובה החלטית", אם היא תטריד מדינות שיחדשו את קשריהן הצבאיים עם איראן.

האיחוד האירופי ושלוש חברותיו החתומות על ההסכם - צרפת, גרמניה ובריטניה - הודיעו כי נותרו מחויבים ליישום הסכם הגרעין, אך בעת ובעונה אחת הודו כי ״להסרת האמברגו יהיו השלכות משמעותיות על הביטחון והיציבות האזורית״. עם זאת, לאיחוד האירופי סנקציות משלו על סחר בנשק קונבנציונלי וטכנולוגיה של טילים מונחים, שנשארות בתוקף בשלב זה עד שנת 2023. הבעיה היא לגבי התנהגותן של מעצמות אחרות השותפות להסכם, כמו רוסיה וסין, שלפי מידע מהימן לא נמנעו מסחר כזה גם בעבר.