12 יום לפני הבחירות, התייצבו הלילה (שישי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והמועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן, לעימות השני והאחרון ביניהם לפני הבחירות. לעימות הזה יש חשיבות גדולה במיוחד, משום שהוא נתפס אולי כהזמנות האחרונה של טראמפ לסגור את הפער בסקרים מול ביידן, שמוביל ברמה ארצית בתשעה אחוזים. 

בתגובה לשאלה "כיצד תתמודד עם השלב הבא של הקורונה", הנשיא טראמפ דיבר על החיסון שבדרך, סיפר כי מדובר ב"עניין של שבועות" והתייחס גם לעובדה כי הוא, שנדבק בעצמו בנגיף, החלים וכעת חסין מפני הנגיף. הוא סיפר כי הם הצליחו לשלוט במימדי התמותה והתמותה העודפת וסיפר: "מנהיגי מדינות רבות בירכו אותי על מה שהצלחנו לעשות".

ג'ו ביידן יריבו נקט בעמדה ביקורתית הרבה יותר על התנהלות טראמפ מול הקורונה ואמר: "כל מי שאחראי לכל כך הרבה מיתות - לא יכול להישאר נשיא ארה"ב", הזכיר שטראמפ הבטיח שהמגפה תסתיים בחג הפסחא הקודם והבטיח כי הוא יביא תוכנית למיגור המגפה שתתבסס על שקיפות ותכין את המדינה "לחורף הקשה שעומד לפנינו". 

טראמפ: "אנחנו לומדים לחיות עם הנגיף", ביידן: "איזה לחיות, אנחנו מתים עם הנגיף. אין לו שום תוכנית, הוא זלזל בנגיף ולא לקח שום אחריות". טראמפ הגיב: "אני לוקח אחריות - אבל זה לא אשמתי שהנגיף הגיע לפה אלא אשמת סין שלא מנעה מהנגיף להתפשט בעולם". ביידן: "אנחנו הולכים לאבד עוד 200 אלף אנשים והוא לא עושה כלום לגבי זה". טראמפ: "הוא אמר לי לא לסגור את הגבולות, הוא אפילו קרא לי גזען". ביידן: "לא אמרתי שום דבר מהדברים האלו". 

בהמשך אמר ביידן: "כבר בדצמבר טראמפ קיבל אזהרה מוקדמת על הווירוס, אמרו לו כמה זה מסוכן, אבל הוא לא אמר לנו כלום כי הוא לא רצה שניכנס לפאניקה. אבל אמריקאים לא נכנסים לפאניקה - זה הוא שנכנס לפאניקה". 

דונלד טראמפ וג'ו ביידן בעימות השני בנאשוויל (צילום: Morry Gash/Pool via REUTERS)
דונלד טראמפ וג'ו ביידן בעימות השני בנאשוויל (צילום: Morry Gash/Pool via REUTERS)

בהמשך, גלש העימות לפסים כלכליים: טראמפ האשים את ביידן כי "קיבל כספים מרוסיה", דבר שביידן הכחיש נחרצות ואמר: "אני מעולם לא לקחתי כסף מאף אחד. 22 שנים אני חושף את דוחות המס שלי, אתה עוד לא חשפת ולו פעם אחת, מה אתה מסתיר? אתה זה שמקבל כסף מרוסיה". טראמפ: "לא היה אף אחד קשוח יותר מול רוסיה מדונלד טראמפ. אני שילמתי מיליוני דולרים למיסים ומס הכנסה פשוט רודפים אותי מאז שהחלטתי לרוץ לנשיאות". ביידן: "אז תראה לנו. תפסיק לדבר, כבר ארבע שנים אתה מדבר ולא מראה. האמריקאים חושבים שאתה לא משלם מס, או משלם ממש מעט". 

הדיון כלל האשמות על עסקים פליליים לכאורה שהשניים עשו במדינות כמו סין, רוסיה ואוקראינה, והמשיך משם למדיניות החוץ של ארה"ב: טראמפ סיפר כיצד אובמה השאיר לו "אדמה חרוכה" מבחינת היחסים עם צפון קוריאה, והזכיר כמה מתוח היה המצב בראשית כהונתו ב-2016. לדבריו, אובמה הכין אותו לאפשרות של מלחמה גרעינית עם פיוניאנג. "במקום להיות במלחמה שמיליוני בני אדם היו מתים בה, אין לנו מלחמה ויש לי יחסים טובים איתם. להיות ביחסים טובים עם כל המדינות זה דבר טוב", אמר טראמפ, וביידן עקץ: "היו לנו יחסים טובים גם עם היטלר לפני שהוא פלש לכל אירופה". 

ג'ו ביידן (צילום:  REUTERS/Mike Segar)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Mike Segar)

לאחר מכן התווכחו השניים על ביטוחי הבריאות, סוגיה שנויה במחלוקת בארה"ב. בעוד טראמפ תיאר כיצד בכוונתו לתקן את "אובמה-קייר", ביידן הציג תוכנית משלו, "ביידן קייר", שלדבריו, תאפשר לכל אזרחי אמריקאי לקבל ביטוח בריאות במחיר ריאלי - וטען כי זוהי זכות ששמורה לכל אזרח. טראמפ ניסה לטעון כנגדו שהיו לו "47 שנים לשנות את זה" והשווה אותו לברני סנדרס, וביידן הזכיר לו: "אני ניצחתי את סנדרס, אתה אולי שכחת מול מי אתה מתמודד - זה ג'ו ביידן".

טראמפ וביידן נשאלים על גזענות בעימות האחרון (צילום: רויטרס)

בהמשך עסק הדיון במדיניות ההגירה של השניים, נושא שגלש לגזענות. ביידן טען כי בארה"ב קיימת גזענות ממוסדת וטראמפ הגיב: "היו לו 47 שנים בשלטון והוא לא עשה כלום חוץ מנזק". 

"חוץ מאברהם לינקולן - אין מישהו שעשה יותר למען הקהילה האפרו-אמריקאית יותר מדונלד טראמפ", התרברב הנשיא. "יותר מאובמה וג'ו. אולי אם רצו לעשות זאת, אבל אני זה שעשה זאת ונאלצתי לסובב לא מעט זרועות בדרך. רפורמות בפלילים ובכליאה. אני האדם הכי לא גזען בחדר הזה". ביידן: "הוא הכי גזען. כל קונפליקט גזעי שהיה פה - הוא ליבה. הוא הפך את הכל גרוע יותר".  

טראמפ וביידן מחליפים קללות במהלך העימות הסוער (צילום: רויטרס)

העימות נערך על רקע הודעתו אתמול של ראש המודיעין הלאומי, ג'ון רטקליף, וראש ה-FBI, כריסטופר ריי, לפיה רוסיה ואיראן מנסות להתערב במהלך התקין של הבחירות. לדבריהם, גורמים איראנים התחזו לפעילי קבוצת הימין הקיצוני "נערים גאים" ושלחו מיילים מאיימים לבוחרים. הם הסבירו במהלך מסיבת עיתונאים שכינסו כי איראן אחראית להפצת מידע מוטעה לשם הונאת מצביעים. "נתונים אלה יכולים לשמש גורמים זרים בניסיון להעביר מידע כוזב לבוחרים הרשומים במטרה לגרום להם לבלבול, לזרוע כאוס ולערער את אמונם בדמוקרטיה האמריקאית", אמר ראש המודיעין הלאומי בארה"ב.

שלשום אמר טראמפ כי ישתתף בעימות, למרות שלטענתו התנאים אינם הוגנים. "אני אשתתף, אני פשוט חושב שזה מאוד לא הוגן שהם שינו את הנושאים, ושהמגישה מוטה", אמר טראמפ לעיתונאים. מארגני העימות אמרו כי הם מקווים כי הוא יתנהל באווירה מכובדת, והמתמודדים יעניקו זה לזה הזדמנות להשיב לשאלות ללא הפרעות. בעימות זה המיקרופון של כל מתמודד יושתק בעת שיריבו מדבר, כך שלא יוכל להתפרץ לדבריו. 

ועדת העימותים הודיעה כי הנושאים שיעמדו על הפרק בעימות הזה הם "המאבק בנגיף הקורונה", "המשפחה האמריקאית"; "סוגיית הגזע בארצות הברית"; "שינויי האקלים"; 'ביטחון לאומי"; ו"מנהיגות". 

כזכור, זה היה אמור להיות העימות השלישי, אלא שהקודם בוטל לאחר שטראמפ סירב להשתתף בעימות בו שניהם נמצאים באולפנים שונים בגלל מחלת הקורונה שלו. העימות ייערך באוניברסיטת בלמונט עיר נאשוויל, והמנחה תהיה כתבת הבית הלבן של רשת NBC והמגישה קריסטן וולקר.