המשלחת הישראלית לשיחות בנוגע לסוגיית הגבול הימי בין ישראל ללבנון סיימה היום (רביעי) את החלק הראשון של סבב השיחות בן היומיים עם המשלחת הלבנונית בבסיס יוניפי"ל בנקורה. בסיום המפגש, שהתקיים בנוכחות המתווך האמריקאי ג'ון דרושר, עדכנו חברי המשלחת את השר שטייניץ בפרטי השיחות והשר הנחה להמשיך את הדיונים מחר, אז צפוי להתקיים החלק השני של סבב השיחות הנוכחי.

בראש המשלחת שמינה שר האנרגיה, יובל שטייניץ, עומד מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי. בנוסף כוללת המשלחת את ראובן עזר, יועץ מדיני לראש הממשלה, אלון בר, ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, תא"ל ד"ר אורן סתר, ראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל, עמית הוימן, מנהל מחלקת משפט בינלאומי במשרד החוץ, מור חלוץ, ראש מטה השר, אביב איאש, יועצו המדיני של השר, וד"ר חיים סרברו, מומחה בינלאומי לגבולות, אשר שימש בעבר כמנכ"ל המרכז למיפוי ישראל. 

תיעוד ניסיון הפיגוע בגבול לבנון, קרדיט: דובר צה"ל

מטרת המשלחת במפגשים היא לבחון את האפשרות להגיע להסכם על קביעת הגבול הימי בין המדינות באופן שיאפשר את פיתוח משאבי הטבע באזור וזאת במסגרת סכסוך בן כמעט עשור בין שתי המדינות על זכויות חיפוש וקידוח גז בים התיכון. כבר בשנת 2011 התעוררו ויכוחים בין המדינות על זכותה של לבנון לחפש מקורות אנרגיה שונים בקרבת חופי מדינת ישראל. בתקופה האחרונה התחזקו המאמצים לחיפוש גז בים התיכון, עניין שהביא לסכסוך בין טורקיה ויוון. 

השטח המצוי במחלוקת בין שתי המדינות עומד על כ-850 קמ"ר, מה שנחשב כשטח ימי קטן באופן יחסי. השטח המצוי במחלוקת מהווה כ-2% משטחה הימי של מדינת ישראל וכ-3% משטחה הימי של לבנון. בעבר כבר הביעה ישראל רצון ללכת לקראתה של לבנון בעניין זה ואף הודיעה כי ברצונה לחלק את השטח ביחס של 52-48 לטובת לבנון.

פגישה נוספת צפויה להתקיים ביום חמישי הקרוב. כזכור, הפגישה הראשונה התקיימה לפני כשבועיים, וגורמים בארצות הברית דיווחו כי השיחות הראשונות שהתקיימו בין ישראל ללבנון היו פורות ויעילות.