"אם נבחר מחדש, הנשיא דונלד טראמפ ימשיך לקבוע מדיניות עם פוטנציאל להפוך את המזרח התיכון", אמר שגריר ארה"ב דייוויד פרידמן בראיון שנערך היום (ראשון) ל'ג'רוזלם פוסט'. "אנו במצב של שינוי במזרח התיכון במאה השנים הבאות," אמר. "החברים והחברים הפוטנציאליים זוכים להצטרף למעגל השלום ולקבל את דיבידנד השלום הנלווה אליו. אלה שעוינים ורוצים להיות מבחוץ, בסדר -  איראן זוכה ללחץ מקסימלי והתורמים הפלסטינים מתייבשים".

"הייתה לנו ריצה נהדרת של ארבע שנים בנושא מדיניות חוץ," אמר פרידמן. "עשינו שלום במזרח התיכון, שלא היה לנו מזה דור. תמכנו בבעלי בריתנו החזקים ותיקנו מערכת יחסים שנשברה בממשל האחרון. התמודדנו עם הפעילות הממאירה באיראן, מבחינה כלכלית וגם מבחינה צבאית, חיסלנו את מפקד גיס קודס קאסם סולימאני והבאנו את המשטר למקום בו הוא חלש בהרבה".

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפילדלפיה. צילום: רויטרס

פרידמן הצביע על הסכמי אברהם ועל גל המדינות המכוננות קשרים דיפלומטיים עם ישראל כעדיפות עליונה בממשל טראמפ, גם בארבע השנים הבאות, לדבריו. "יש חמש עד עשר מדינות - אני חושב שזה הרבה יותר קרוב לעשר מאשר לחמש - שיצטרפו, במיוחד בצפון אפריקה", אמר. "יש מדינות שעדיין לא מנורמלות את הקשרים עם ישראל ויש הרבה יותר סיכוי לעשות זאת אם הן רואות לנגד עיניהן את ממשל טראמפ, משום שהן רואות בכך עדיפות של ממשל טראמפ".

"אם מדינות נוספות יוצרות קשרים עם ישראל, אז אני חושב שהפלסטינים עשויים להבין שהם בצד הלא נכון של ההיסטוריה ויכולים לנוע בכיוון אחר", אמר פרידמן. "תהיה לנו ההזדמנות הראשונה מזה 12 שנה כנראה לעקוף את השולחן בתנאים שאנחנו יכולים לקבל". "אם טראמפ ייבחר מחדש, אין לי ספק", אמר, "שבשלב זה אני חושב שתראה את הלך הרוח עובר מהתנגדות ל'בואו עלה לסיפון'".

פרידמן טען שממשל טראמפ הפעיל לחץ על איראן והפלסטינים כי "האסטרטגיה היחידה שיש להם באמת כרגע היא לקוות שטראמפ יפסיד". תחת ממשל ביידן, "הלחץ המקסימלי על איראן יהיה בסכנה ויהיה סביר יותר כי לאיראן יהיו הכספים הדרושים להגברת פעילות הטרור שלהם. לעומת זאת, בלחץ המקסימלי של הנשיא טראמפ ישנה סבירות שמנהיגי איראן ימתנו את התנהגותם מכיוון שהם הולכים ונשברים", אמר.

פרידמן דחה את החשש כי טראמפ עשוי לשנות כיוון ולחתום על הסכם חדש עם איראן, עליו הזכיר פעמים רבות בחודשים האחרונים, ובכך יתפשר על סוגיות ביטחוניות. שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו "קבע 12 נקודות, וזו תהיה התבנית אם אי פעם תהיה עסקה", אמר. "זה לא כולל שום סיוע לטרור, לא טילים בליסטיים, לא פרויקט גרעין, שום הרפתקאות בכל האזור - היסודות. אני לא רואה שום עסקה של ממשל טראמפ שלא תהיה מחויבת לכך".

בסך הכל, העריך את ארבע השנים האחרונות כשלווה יחסית עבור ישראל: "הסיבה לכך הייתה שיש לנו תמיכה ברורה וחד משמעית בישראל", אמר. "מעולם לא זרקנו מילים מטופשות כמו 'כוח מידתי'. אויבי ישראל ידעו שאנחנו מצפים מישראל להגן על עצמה בדיוק כמו ארה"ב מפני התקפה נגדה".

דיוויד פרידמן, מייק פנס, בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
דיוויד פרידמן, מייק פנס, בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

פרידמן סיפר על פגישת ניסיון "מטרידה" עם הסנאטור ברני סנדרס, שהגיע למקום השני בבחירות הנשיאותיות הדמוקרטיות. השגריר סיפר כי סנדרס ביקש ממנו "להודות שישראל מפעילה כוח לא פרופורציונלי בעזה". על כך סיפר: "אמרתי לו 'בוא נגיד שבית חולים הוא גם מחסן לרקטות, כך שמקור הרקטות נמצא בבניין שעליו מופקד הסהר האדום, ואולי יש שם כמה אנשים שחולים באמת. מה אתה עושה אז? אתה אומר ... אם ארגון טרור יורה רקטות חסרות הבחנה לעבר אוכלוסיות אזרחיות מבתי ספר ובתי חולים, מי שסובל מהתקפות אלה אינו יכול לתקוף את מקור הטילים בחזרה?'

פרידמן סיפר על התשובה שזכה לה: "סנדרס אמר, 'אני חושב שסיימנו. זה מאוד מסובך ", נזכר. "אמרתי, 'אם זה כל כך מסובך, למה אתה כל כך חופשי עם ההאשמות שלך?' ראיתי בחור שכמעט הפך לנשיא עם השקפה שאומרת כי לישראל אין כמעט זכות להגן על עצמה".

פרידמן אמר שהוא לא חושב שכיום השקפה זו רווחת בממשלת ארה"ב, ו"לא כל דמוקרט רואה את זה ככה ", אבל אמר שאסכולה" מפחידה "זו בהחלט קיימת. בנוסף התייחס פרידמן לאגף "השמאלני" במפלגה הדמוקרטית, המאגף את ביידן לא אחת: "אני מניח שהוא מקבל הרבה סקרים לגבי מה פופולרי בקרב המצביעים הפוטנציאליים שלו, והוא מוקף באנשים מפחידים", אמר. "סנדרס, אליזבת וורן, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואילהאן עומר מפחידים אותי", הבהיר.

ג'ו ביידן (צילום:  REUTERS/Mike Segar)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Mike Segar)

השגריר הביע חשש שאויבי ישראל יראו בתנועות פוליטיות עדינות בארה"ב חלון הזדמנות לתקוף את ישראל: "דבר אחד שלמדתי בעבודה הזו הוא שאנשים באזור צופים באותות בזהירות מפתיעה... אם אויבי ישראל רואים איתות המצביע על כך שהם יכולים להימלט מפעילות מסוכנת, הם נוטים יותר לקחת סיכוי", אמר.

פרידמן הגיב גם למספר טענות שהעלו יועציו ומקורביו של ביידן. לדוגמא, הוא הצביע על אמירות בסביבותיו של ביידן המתייחסות להסכמי אברהם כמו "פירות התלויים נמוך", כלומר דבר שהיה קיים בפועל זמן רב ולמעשה תמיד היה קל להשגה.

"אז למה לא קטפתם את הפירות האלה כשהייתה לכם הזדמנות?" שואל פרידמן. עוד הוא הגיב לטענה כי ההסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין היו "רק עסקת נשק", וכי מכירת מטוסי קרב מסוג F-35 לאיחוד האמירויות מסכנת את ביטחונה של ישראל. פרידמן אמר כי הוא כלל לא שמע על מטוסי הקרב במהלך השיחות שקדמו להסכמי הנורמליזציה של איחוד האמירויות הערביות, אולם לאור העובדה כי מצרים וירדן קיבלו מטוסי F-16 לאחר השלמת שלום עם ישראל, אמר כי אין ספק "שהכרה במדינות המתיישרות עם ישראל, יכולה לאפשר להן טענה טובה יותר "לגבי קניית נשק אמריקאי".

באשר לשמירה על עליונותה הצבאית של ישראל סיפר השגריר פרידמן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ עבדו קשה בשבועות האחרונים, כאשר גנץ פגש את שר ההגנה האמריקני מארק אספר שלוש פעמים בחודש האחרון, והגיעו להסכמה, לפיה על ארצות הברית להשלים את המכירה מבלי להעמיד את ביטחונה של ישראל בסכנה.

טראמפ מסרב לגנות פעילי "עליונות לבנה" במהלך העימות (צילום: רויטרס)

 
"אני חושב שכל העניין היה פוליטי", אמר. "אני לא חושב שהיה בזה ממש. הקשבתי לניתוחים שנעשו בפנטגון בנוגע לכך. הדבר היחיד שהדהים אותי היה עד כמה כולם בארה"ב מחויבים לשמירת מאזן ההרתעה הישראלי. לכולם ברור מאוד שהרעיון הזה פשוט לא פתוח למשא ומתן".

פרידמן אמר גם כי הוא לא רואה שום אמת בנוגע לטענות לפיהן העצים טראמפ אנטישמים בימין: "מה שאתה רואה זה הפוליטיזציה של האנטישמיות," אמר. "קשה לצפות...יש אנטישמים בימין ואנטישמים בשמאל. זה לא ייחודי לאף צד במפה הפוליטית. יש אנשים איומים ונוראיים בשני הקצוות, ותמיד היו". עוד אמר פרידמן כי "העם היהודי יסבול מכך מכיוון שכל עוד זה פוליטי, האנטישמיות תימשך והאנשים יסבלו". 

לבסוף, דחה את הטענות לפיהן מסרב טראמפ לגנות קבוצות שנאה ימניות וקבוצות 'עליונות לבנה' ואמר: "הנשיא גינה שוב ושוב את אותן קבוצות, אך הוא גם מקפיד להזכיר את הקיצוניות בשמאל, במקביל. אני מכיר אותו במשך 20 שנה, בכל מיני נסיבות ... ומעולם לא שמעתי שום דבר שיעיד שיש לו זיקה לקבוצות שנאה משני הצדדים. זה פשוט לא מי שהוא. אני חושב שהוא תופס כל שאלה שנשאלת אותו כניסיון להטייה תקשורתית. אם הייתי חושב שהוא לא חד משמעי בעניין הזה, הייתי מתקשר אליו ואומר זאת," אמר פרידמן.