נשיא ארצות הברית המכהן, דונלד טראמפ, נשא במהלך הלילה (שישי) נאום, שמרבית הדברים שנאמרו בו, גרמו להטיל בהם ספק. על פי פרשנים מרשת CNN, מדובר בנאום השקרי ביותר שנשא, מאז הבחירות בשנת 2016. 

לאור מה שנראה כמו ניצחונו הצפוי של המתחרה, ג'ו ביידן, טראמפ מיהר להטיל ספק במסורת הדמוקרטית, וערער על התוצאות המסתמנות. מלבד הביקורת שלו על שגיאות מצד הסוקרים, כמעט כל מה שטראמפ אמר באותו נאום, היה שקרי.

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

גניבת בחירות? זהו טיעון חסר בסיס. הבחירות האלו הן לגיטימיות והיריב של טראמפ לא מנסה "לגנוב אותן". הקלפיות נספרות באופן חוקי והגיוני. בעניין ויסקונסין, מישיגן, פנסילבניה וג'ורג'יה, טראמפ מיהר להכריז על ניצחונו במדינות הללו, על בסיס ההובלות המוקדמות שלו בספירת ההצבעה שם, מה שעדיין לא חוזה באופן מוחלט את ניצחונו כמובן.

בבדיקת העובדות שערכו ברשת החדשות CNN, זהו שקר. טראמפ הפסיד בוויסקונסין ובמישיגן. בזמן הנאום שנתן, מצבו גם לא היה טוב כל כך בפנסילבניה או ג'ורג'יה, שכן ככל שהתקדמו בספירה, הבינו כי אינו מוביל. 

הצבעות בדואר

בעניין זה, טראמפ לא בחל בביקורת: "מערכת מושחתת", הוא אמר. הוא אף לא הניד עפעף כשהוסיף: "שחיתות ענקית והונאה, זה מה שהולך שם". בבדיקת העובדות של רשת CNN, גם הפעם מדובר בשקר. הונאה בבחירות דרך הדואר היא דיי נדירה, זה אמנם יכול לקרות, אך אין זה מספיק על מנת לטעון כי המערכת מושחתת. 

הלגיטימיות שבספירה

טראמפ פתח את נאומו כשאמר: "אם אתם סופרים את ההצבעות החוקיות, אני מנצח. אם אתם מוסיפים את ההצבעות הבלתי חוקיות, הם ינסו לגנוב את הניצחון הזה מאיתנו". גם כאן, מדובר בבדיה. אין שום בסיס לכך שקולות בלתי חוקיים נמנו בספירה, וקולות אלו הם ודאי לא הסיבה לכך שאינו מוביל. 

טראמפ הוסיף לטעון כי "זכינו בכל האזורים הבטוחים בפער, אך באורח פלא, הקולות שלנו נעלמו". גם כאן, אין בסיס. ההובלה שלו הצטמצמה במקומות מסוימים, לאחר שנספרו עוד ועוד קולות לגיטימיים. רבים מהדמוקרטים בחרו להצביע בדואר, וסדר הספירה במדינות הללו גרם לקולות ההצבעה בטראמפ לצנוח עם חלוף הזמן. 

טראמפ הוסיף לטעון בבעניין זה כי "בליל הבחירות, הספירה נעצרה למשך שעות במדינות המתנדנדות". הוא טען כי "לאחר פרק זמן ממושך, לפתע הופיע שמו של ביידן". כאמור גם במקרה זה, זהו סילוף של המציאות. במדינות שונות, פתקי ההצבעה נספרו בזמנים שונים, אך עדיין לא ניתן לומר כי "נמנעו" קולות. 

לגיטימיות הסקרים

בעניין זה, טראמפ ביקר בחריפות, כאשר יש מה בכך, את חוסר הדיוק במרבית הסקרים. אך הוא הוסיף לטעון כי "הסוקרים טעו במישרין", על מנת לדכא את תומכיו. במקרה זה, טראמפ צדק בכך שחלק מהסקרים שגו לחלוטין, אך אין כל הוכחה לכך שהסוקרים טעו במכוון, שהרי זוהי מבוכה ציבורית עבורם.