ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן הודיע הלילה (בין שני לשלישי) כי חתם על הסכם "כואב" עם נשיאי אזרבייג'ן ורוסיה לסיום המלחמה בנגורנו-קרבאך. הצהרתו בפייסבוק הגיעה לאחר שפקידים ארמנים באזור השנוי במחלוקת אישרו כי העיר המרכזית שושה נכבשה על ידי כוחות אזרים. מיד לאחר מכן עלו גם נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לשיחת זום ששודרה בלייב, בה אישרו את הנאמר.

פשיניאן תיאר את המהלך כ"כואב באופן לא יאומן במיוחד עבורי ועבור עמנו". לדבריו, הוא קיבל את ההחלטה על סמך ניתוח מעמיק של מצב הלחימה ובעקבות דיונים עם מומחים.

לחימה בגבול ארמניה-אזרבייג'ן (צילום: רויטרס)

"זה לא ניצחון אבל אין תבוסה עד שאתה מחשיב את עצמך מובס. לעולם לא נחשיב את עצמנו מובסים וזה יהפוך להתחלה חדשה של עידן האחדות הלאומית והלידה המחודשת שלנו", אמר פשיניאן. ההסכם עליו חתמו תקף לחמש שנים אופציה לחמש שנות הארכה ולפיו ארמנים יצטרכו להחזיר לאזרים שטחים נרחבים, יהיו חילופי שבויים ויפרס מרכז לניטור הפסקת האש. 

דובר הקרמלין אמר גם כי מנהיגי רוסיה, אזרבייג'ן וארמניה חתמו על הסכם על הפסקת פעולות לחימה מוחלטות נגד נגורנו-קרבאך, על פי סוכנויות הידיעות הרוסיות. כוח של 1960 "שומרי שלום" רוסים ייפרס לאורך קו ההפרדה ויוקמו נתיבים שיאפשרו הגעה לאזור החבל. האחת תאפשר את ההתניידות מארמניה לנגורנו-קרבאך, וארמניה בתמורה, תאפשר יצירת נתיב נוסף, שיחבר בין העיר נחיצ'יבאן לבאקו. 
 

ההכרזה של פשיניאן (צילום: צילום מסך)
ההכרזה של פשיניאן (צילום: צילום מסך)

 
 

כזכור, העימות הצבאי בין ארמניה לאזרבייג'ן על השליטה בחבל המריבה נגורנו קרבאך פרץ עוד בחודש ספטמבר האחרון והביא למותם של אלפי בני אדם.

ההסלמה הנוכחית היא חלק מהסכסוך בין המדינות שנמשך כבר עשורים ונוגע לסוגיית השליטה במובלעת, הנמצאת בשליטת אזרבייג'ן, אך מרבית תושביה הם ארמנים בדלנים שמתנגדים לשלטון האזרי והכריזו על עצמאות - אם כי אף מדינה בעולם לא מכירה בעצמאותם.

בהודעה שהוציא משרד הביטחון האזרי על פתיחת המבצע הצבאי נטען כי הארמנים פתחו בירי ארטילרי לעבר שטחם וכי הושמדו עמדות ארמניות במתקפת הנגד לאורך הגבול. נוסף לכך, האזרים טוענים כי הצליחו לכבוש כמה כפרים בחבל המריבה מידי הבדלנים הארמנים, כפרים שנכבשו במלחמה בשנות ה-90. מנגד, בארמניה מיהרו להכריז על הגבול כאזור מלחמה ולהטיל מצב חירום צבאי במדינה וגיוס כללי.