מרוקו הודיעה היום (שישי) כי חייליה פתחו במבצע צבאי באזור הגבול הדרומי של טריטוריית ה"סהרה המערבית" לסיום פרובוקציות מצד חזית ה'פוליסריו' התומכת בעצמאות האזור. ברבאט אמרו כי הצבא פועל לעצור את החסימה של משאיות הנוסעות בין אזורים בשליטת מרוקו בשטח השנוי במחלוקת ומאוריטניה השכנה, וכי הוא צפוי "לשחזר את התנועה החופשית לתנועה אזרחית ומסחרית".

חזית הפוליסריו הזהירה ביום שני כי תראה בכך פרובוקציה מצד ממשלת מרוקו, אם זו תעביר כוחות או אזרחים לאזור החיץ בגבול מאוריטניה. עוד נמסר מהגוף הפועל לעצמאות מזה שנים ארוכות, כי "כניסת כל גוף צבאי, ביטחוני או אזרחי מרוקאי" לאזור החיץ של גוארגורת "תיחשב כתוקפנות בוטה, אליה יגיב הצד המערב סהרי בתוקף, במטרה להגנה עצמית ולהגן על ריבונותה הלאומית. פירוש הדבר גם סיום הפסקת האש ותחילתה של מלחמה חדשה ברחבי האזור," אמרו בחזית הפוליסריו.

מלך מרוקו מוחמד השישי (צילום: Getty images)
מלך מרוקו מוחמד השישי (צילום: Getty images)

גוארגורת ממוקמת על החוף הדרומי של סהרה המערבית השנויה במחלוקת, לאורך הכביש המוביל למאוריטניה, כ -380 ק"מ צפונית לנואקשוט (בירת מאוריטניה), אזור חיץ שמתופעל על ידי כוח שמירת השלום של האו"ם. בשבוע שעבר, כ-200 נהגי משאיות מרוקאים פנו לרשויות מרוקו ומאוריטניה בבקשה לעזרה ואמרו כי הם תקועים בצד המאוריטני של הגבול ליד העיירה.

בהצהרה שנמסרה על ידי סוכנות הידיעות המאוריטנית, נהגי משאיות התוצרת אמרו כי "מיליציות המזוהות עם הבדלנים" מנעו מהמעבר. בשבועות האחרונים, התקבלו במרוקו ומאוריטניה מספר תלונות על חסימות הצירים בידי כוחות הפוליסריו.

על מה הקונפליקט?

מערב הסהרה, שטח נהדר של מדבר בחוף האטלנטי של אפריקה, היא מושבה ספרדית לשעבר שנויה במחלוקת. רבאט שולטת ב-80 אחוז מהשטח, כולל מרבצי הפוספט ומי הדייג שלה.

מרוקו, הטוענת כי הסהרה המערבית היא חלק בלתי נפרד מהממלכה, הציעה אוטונומיה אך מתעקשת לשמור על הריבונות במקום. חזית הפוליסריו, הנתמכת על ידי אלג'יריה, נלחמה במלחמת עצמאות עקובה מדם בין השנים 1975-1991, דורשת משאל עם על הגדרה עצמית.

שני הצדדים חתמו על הפסקת אש בספטמבר 1991 בחסות האו"ם לאחר 16 שנות מלחמה, אך משאל העם המתוכנן נדחה שוב ושוב בגלל סכסוך מתמשך בין ממשלת מרוקו לפוליסריו על הרכב הבוחרים ומעמד השטח. המשא ומתן על הסהרה המערבית בין מרוקו, הפוליסריו, אלג'יריה ומאוריטניה תקוע מזה תקופה ארוכה.

בתוך כך, שמה של מרוקו הוזכר רבות בתקופה האחרונה כמועמדת נוספת לנרמול היחסים עם מדינת ישראל, על רקע הסכמי אברהם ונרמול היחסים עם סודאן. עד כה הודיעה ממשלת מרוקו בפומבי כי פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא תנאי לכל הסכם עתידי עם ישראל. לא מן הנמנע כי בישראל ינסו להגיש סיוע לממשלה המרוקאית בעניין הסכסוך בסהרה המערבית, בתמורה להתקדמות בנושא שיחות השלום ביניהן.