בפעם השנייה בתוך פחות מחודש, יעידו היום (שלישי) מנכ"לי טוויטר ופייסבוק בפני הסנאט האמריקאי, בגין טענות להטיית בחירות נגד המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות, לכאורה. מארק צוקרברג וג'ק דורסי הוזמנו להופיע בפני ועדת המשפט בסנאט, במטרה "לבחון את התנהלות החברות בבחירות 2020".

מארק צוקרברג, ג'ק דורסי וסונדר פיצ'אי מעידים בסנאט, ארכיון. צילום: רויטרס

פעמים רבות בתקופה האחרונה מחו מחוקקים רפובליקניים בגין מה שהם מכנים כצנזורה של דעות שמרניות, אך הדיון היום צפוי לעסוק בתגובת החברות למאמר על ג'ו ביידן שפורסם בעיתון הניו יורק פוסט. עם פרסומו בחודש אוקטובר האחרון, נקטה טוויטר בצעדים משמעותיים להגבלת הפצתו, וחסמה את המשתמשים מפרסום קישורים או תמונות של הדוח. בטוויטר מסרו שהצעדים ננקטו עקב "מקור החומרים" הכלולים במאמר, שלכאורה נשלפו ממחשב שהשאיר בנו של ביידן, האנטר, בחנות לתיקון מחשבים בדלאוור באפריל 2019. מדיניות טוויטר אוסרת על "הפצה של תכנים שהושגו באמצעות פריצה המכילה מידע פרטי".

בהמשך הודיעו בהנהלת טוויטר כי ניכר שהסיפור הוצא מהקשרו וכי "התקשורת פעלה באופן שנוי במחלוקת בעניין". אירוע זה אף הביא להקלה במדיניות החברה בנוגע לתחום זה. פייסבוק לעומתה, נקטה בגישה פחות אגרסיבית והציבה מגבלות מסוימות על המאמר עקב שאלות בנוגע לתקפותו.

החוקרים מצאו כי אין כל עדות לכך שענקיות המדיה החברתית מוטות באופן מובהק נגד חדשות שמרניות, פוסטים או חומרים אחרים. למרות שצוקרברג ודורסי נקראו להעיד בשימוע לקראת הבחירות, האופן שבו חברותיהן טיפלו במידע שגוי בשבועות האחרונים עשוי להוות מוקד מחלוקת משמעותי.

מנכ''ל טוויטר, ג'ק דורסי, מעיד בסנאט (צילום: רויטרס)
מנכ''ל טוויטר, ג'ק דורסי, מעיד בסנאט (צילום: רויטרס)

לאחר הבחירות הרבתה טוויטר לסמן ציוצים של הנשיא דונלד טראמפ על ידי תווית המעידה על מידע שגוי, בעיקר בנוגע לטענותיו בנוגע להטיית הבחירות. ביום שני סימנה החבר את הציוץ של טראמפ שהכריז "ניצחתי בבחירות!" עם ההערה: "מקורות רשמיים קבעו את הבחירות האלה בדרך אחרת."

יומיים לאחר הבחירות השעתה פייסבוק קבוצה גדולה בשם "לעצור את הגניבה" שתומכי טראמפ השתמשו בה כדי לארגן מחאות נגד ספירת הקולות. הקבוצה המונה 350,000 חברים הידהדה את טענותיו חסרות הבסיס של טראמפ בדבר בחירות מזויפות.